Montanari: Vioolconcerten in C ‘Dresden’, in A op.1/1, C op. 1/5, Es op. 1/6, E op.1/7, A op. 1/8. Johannes Pramsohler met het Ensemble Diderot. Audax ADX 13704 (60’02”). 2015
Wie maar geen genoeg krijgt van de ‘oude Italianen’ en op zoek is naar hoogwaardige vioolconcertjes in de geest van Corelli en Vivaldi wordt goed bediend met een aantal hier keurig vastgelegde cd premières van Antonio Maria Montanari (1676-1737), een in Rome gevierde violist uit Corelli’s tijd. Zijn opus 1 (in Amsterdam rond 1730 uitgegeven) bestaat uit acht concerten, voor Dresden schreef hij er twee. Hier is een keuze gemaakt, maar daar had er best nog eentje bij gekund. Daarover niet gezeurd want kwaliteit gaat altijd boven kwantiteit.
En het is die kwaliteit welke deze vertolkingen een stuk boven de middelmaat uittilt. Het Franse Diderot ensemble volgt de minimalistische school in de realisatie van deze werken met één stem per partij van violisten Johannes Pramsohler, David Wish en Roldán Bernabé, celliste Gulrim Choi en klavecinist Philippe Grisvard, spelend op ‘oud instrumentarium’ zodat ook meteen aan deze stilistische voorwaarde is voldaan. Johannes Pramsohler ‘zingt’ zijn dankbare partijen met lyrische virtuositeit en de na men belangrijkste en puik vervulde rol valt klavecinist Grivard ten deel.
Er wordt met jeugdig enthousiasme en grote precisie gemusiceerd. De werken uit opus 1 blijken zo van grote kwaliteit te zijn, het Dresdense concert blijft daar iets bij achter. Een waar spiritueel feest is dit. Vreemd dat we nooit eerder grondig fonografisch konden kennismaken met deze componist. Slechts wat flarden van zijn muziek zijn elders (onder meer van Minasi op KuK 110 van het Europees Barokorkest) te vinden.