CD Recensies

MEDTNER: SPROOKJES E.A., SUDBIN

Medtner: ‘Proloog en andante cantabile’ uit Stimmungsbilder op. 1; Sprookje in A op. 51/3; ‘Vergessene Weisen’ uit Sonata reminicenza; Sprookje op. 20/1; Sprookje op. 26/1; ’Canzona matinata’ , ‘Sonata tragica’ uit Vergessene Weisen op. 39; Rachmaninov: Préludes op 23/4 in D, op.23/5 in g. Op. 32/5 in G, op. 32/6 in f, op.32/12 in g, op. 32/12 in des. Yevgeny Sudbin. BIS SACD 1848 (60’00). 2012

 

In gemengde programma’s, steeds in combinatie met Rachmaninov, nam Sudbin al Medtners pianoconcerten nr.1 (BIS SACD 1588), 2 (BIS SACD 1728) en 3 (BIS SACD 2088) op, hier wijdt hij zich aan een keuze uit diens werken voor pianosolo. 

In het Rachmaninov deel van dit recital krijgen we een zestal van de bekende Préludes te horen, inclusief de populaire nr. 12 in g uit op. 32 en ‘alla marcia’ in g op. 23/5. Mooi als ze worden gespeeld: van dat repertoirrsegment beschikten we ook al over een vollediger verzameling van Steven Osborne (Hyperion CDA 67700).

Ook Medtner was al goed vertegenwoordigd door de volledigheid nastrevende Marc-André Hamelin (Hyperion CDA 67721/4). Maar ook Sudbin heeft een misschien nog wel grotere affiniteit met deze muziek. Zijn keuze is interessant, want hij begint met de ‘proloog’ uit Stemmingsbeelden op. 1 van de achttienjarige componist en eindigt met de Sonata tragica die werd geschreven kort voordat Medtner in 1921 Rusland verliet. De sprookjeswereld, vooral de Duitse, was een belangrijke inspiratiebron, maar de componist putte ook uit andere bronnen: de folklore en zelfs de Bijbel. 

Sudbin weet mooi de vrij dichte textuur open te breken en speelt fijnzinnig, legt hoorbaar zijn hart en zijn ziel in weerave van deze stukken. Hij maakt er, nu eens heel gepassioneerd, dan weer erg gevoelig iets heel persoonlijks van. Daarom toch een warm welkom voor deze erg mooi opgenomen schijf.