CD Recensies

MOESORGSKY: SCHILDERIJENTENTOONSTELLING, BARYSHEVSKYI

Moesorgsky: Schilderijententoonstelling; Scriabin: Préludes in C op. 11/1, in a op. 11/2.in D op.11/5, in cis op. 11/10, in gis op. 11/12, in es op. 11/14, in Bes op. 11/21. In Es op. 11/19; Feuillet d’album op. 45/1; Pianosonate nr. 5 in Fis op. 53; Pianostukken op. 59/1 en 2; Feuillet d’album op. 58; Poème op. 69/2; Prélude op. 67/1; Poème op. 71/1. Antonii Baryshevskyi. AVI 855.333-2 (78’53”). 2015

 

Geen wonder eigenlijk dat Baryshevskyi zes jaar na zijn in de rubriek CD Verzamelprogramma’s besproken interessante debuutopname van het concours in Jaél  in Moesorgsky’s Schilderijententoonstelling ook weer een heel eigen opvatting toont. Wanneer men dat werk liefst in felle, primaire kleuren hoort, moet men elders, bijvoorbeeld bij Horowitz (RCA 7438-84594-2), Pogorelich (Lyrinx DG 437.667-2), Kissin (RCA 09026-63884-2) of Andsnes (EMI 698.360-2) zijn.

Deze pianist lijkt ook onder het glimmende oppervlak van de schilderijen te willen doordingen. Hij neemt niets als vanzelfsprekend aan en zoekt naar hem eigen, meest subtiele gevoelens. Die zijn veelal wat duisterder van aard dan we gewend zijn, maar het ontbreekt geenszins aan vrolijkheid en lichtvoetigheid in ‘Tuilerieën’ en het ‘Kuikenballet’.

Een nog grotere affiniteit toont hij met het idioom van Scriabin. Met zijn verkennende aard reageert hij heel goed op de mélange van grilligheden en geanimeerdheid van vooral de vijfde sonate en het Poème op. 71/2. 

Een pianist om in de gaten te houden en aandachtig te volgen na zijn tweetal interessante visitekaartjes.