CD Recensies

MASSENET: HÉRODIADE

Massenet: Hérodiade. Nadine Denize (ms., Hérodiade), Cheryl Studer (s., Salomé), Ben Heppner (t., Jean), Thomas Hampson (b., Hérode). José van Dam (b., Phanuel), Marcel Vanaud (b., Vitellis), Jean-Philippe Courtis (bs, hogepriester), Martine Oleda (ms., jonge Babyloniër), Jean-Paul Fouchécourt (t., stem in de tempel) met het Ensemble van het Capitole theater Toulouse o.l.v. Michel Plasson. EMI 555.378-2 (3 cd’s), Warner 2564-559835-2 (3 cd’s, 2u. 46’03”). 1994 

 

Massenet: Hérodiade. Dolora Zajzic (ms., Hérodiade), Renée Fleming (s., Salomé), Juan Pons (t., Hérode), Plácido Domingo (t., Jean), Kenneth Cox (b., Phanuel), Hector Vásquez (b., Vitellius) e.a. met het Ensemble van de San Francisco opera o.l.v. Valery Gergiev. Sony 88697-44661-2 (2 cd’s, 2u. 34’07”). 1994    

 

In 1877 werd Hérodias van Gustave Flaubert al een van de drie deeltjes van de afzonderlijke episodes ‘Un coeur simple’, ‘Légende de Saint Julien l’hospitalier’ en ‘Hérodias’ gepubliceerd en in 1880 gebruikte Massenet met zijn librettoschrijvers Millet, Grémod en Zamadini dit gegeven voor Massenet’s opera in vier aktes die in 1881 in Brussel in première ging.

Het werk is geconcipieerd naar het grand’ opéra model. Zoals de titel aangeeft, richt het werk zich meer op de rol van Hérodiade dan op die van Salome. Het erk biedt grote mogelijkheden voor zangers die over de middelen beschikken om alles uit hun rol te halen in een aantal glorieuze show aria’s en ze hebben het voordeel dat Massenet goed voor de stem kon schrijven. 

Het is onmogelijk te zeggen of de componist een voorbeeld vond in Verdi’s Aida, maar hij bezocht wel een uitvoering van dat werk in het Théâtre Garnier tijdens het orkestreren van zijn opera. Overeenkomsten zijn evident omdat beide werken afstammelingen zijn van de operakunst van Meyerbeer. Er is een uitgebreide balletmuziek, er wordt mystiek achter het toneel gezongen, er zijn grote koorfinales en exotische Oosterse taferelen.

De twee hier genoemde opnamen verschenen kort na elkaar in 1994 en hebben beide veel te bieden. Plasson beschikt met de Nadine Denize over een glorieus schitterende, pittige Hérodiade en het portret van Hérode is in vocaal en dramatisch heel goede handen bij Thomas Hampson die deze rol aan sympathieke kant geeft. Cheryl Studer heeft zelden zo mooi stralend expressief gezongen als lenige Salomé en Ben Heppner met zijn klaroenstem is een volmaakte, heroïsche Johannes de Doper.

De opname van Gergiev, ditmaal te gast in San Francisco, beschikt over een vrijwel gelijkwaardig goede sterrenbezetting en heeft baat bij de stevige greep en de doorleefde aanpak van Gergiev. In laatste instantie klinkt de EMI/Warner uitvoering een tikje Franser.