Merulo: Motetten. ‘Salvator noster, directissimi’, ‘Stephanus autem plenus’, ‘Maximum hoc omnium’, ‘Innocentus pro Christo’, ‘O aadmirabile commercium’, ‘Tribus miraculis omatum’, ‘Bonum certatem certavi’, ‘Hodie beata virgo Maroa’, ‘Ave Maria’, ‘Haec est dies’, ‘Sancti et justi’, ‘Cumque beatissimus’,’Ascendens Christus in altum’, ‘Hocie spiritus sanctus’, ‘O adoramus trimitas’. ‘Ego sum panis vivus’, ‘Puer qui natus est’, ‘Tu es Petrus’, ‘Beata Elisabeth’, ‘Maria unxit pedes Jesu’ uit Liber primus sacrarum cantiorum (1578). Modus ensemble o.l.v. Mauro Marchetti. Brilliant classics 95243 (45’51”). 2015
De Italiaanse componist Claudio Merulo (1533-1604) die in Venetië aan de San Marco was verbonden, is bekender om zijn instrumentale werken – hij schreef heel wat Toccata’s – dan om zijn motetten. Des te interessanter is het om met een reeks laat renaissance motetten van hem kennis te maken. Uit deze op zich wat vernieuwend klinkende 5-delige stukken die getuigen van een wat grotere taalkundige vrijheid en een consequent herhaald contrapunt wordt al vooruitgelopen op de ‘concertato’ stijl. Het Italiaanse Modus ensemble is passend klein bezet en wordt geheel in stijl instrumentaal begeleid door Jasmina Capitanio (vdg), Luca Mazetti (violone), Federico Tollis (orgel), Roberto Caravella (theorbe).