CD Recensies

MELANI: EUROPA, L'; REQUIEM; MAGNIFICAT; BEATUS VIR E.A.

Melani: L’Europa; Requiem; Beatus vir; Magnificat. Veronika Winter (s), Conelia Samuelis (a), Kai Weesel(t), Benoît Haller (t), Ekkehard Abele (b) met het Kleine Konzert o.l.v. Hermann Max. CPO 777.408-2 (75’45”). 2008

 

Melani: Deus in adjustorium meum intende; Dixit Dominus; Vox turturis audita est; Laudate pueri; Caeli gaudete; Laetatus sum; Salve, mater et regina; Nisi dominus; Ave Maria stella; Magnificat; Salve regina; Litanie per la beata vergine. Rheinische Kantorei en das Kleine Konzert o.l.v. Hermann Max. CPO 777.936-2 (65’53”). 2012 

 

De in Pistoia in 1639 geboren en 1703 in Rome gestorven Alessandro Melani was als componist een ovrrgangsfiguur tussen Cavalli en Alessandro Scarlatti. Zijn taak als muzikaal leider aan twee Romeinse kerken, de basilica van Santa Maria Maggiore, daarna de San Luigi dei Francese, en leidde vanzelf tot het voornamelijk componeren van veel gewijde muziek. Talloze motetten, tien oratoria, drie requiems en zes missen produceerde hij naast andere koorwerken. Maar hij schreef ook tien opera’s, waaronder de eerste over de Don Juan legende.

Dat Melani een inventief, groot melodicus was, blijkt al gauw op deze cd. Waar het Requiem voor 2 solisten, 5 ripieno stemmen, strijkorkest en b.c.

en het Magnificat al imposant klinken, is het feitelijk Beatus vir dat de meeste indruk maakt.

Heel seculier in het wereldse L’Europe uit 1667 dat is omschreven als introduzione ofwel serenata. Het werk moet bedoeld zijn als ballet en gaat over Giove die onder de invloed van een van Amores pijlen en in de gedaante van een zwaan Europa verleidt. Aanvankelijk reageert ze angstig totdat een van Amore’s pijlen ook haar weerstand breekt. Het stuk eindigt met een trio als lofprijzing van de liefde. De muziek heeft duidelijk lyrisch en dramatisch flair.

De drie solisten in L’Europa, sopraan, countertenor  en bas zij alle heel goed en passen goed bij elkaar. Veronika Winter heeft een pure sopraan en een subtiele expressie en wekt l’Europa mooi tot leven; Kai Wessel beschikt over een aangename countertenorstem en de bas Ekkehard Abele maakt misschien wel de sterkste indruk. Goed verzorgd is ook het instrumentale aandeel met fluiten, strijkers en basso continuo.

Het Requiem is een compact werk waarin we meteen sopraan Cornelia Samuelsis horen schitteren.

Eigenlijk is Beatus vir getoonzet voor zangers, strijkers en b.c, maar ter wille van wat meer kleur, voegde Max ook hier fluiten toe. In het innemende Magnificat blinkt opnieuw Abele uit.

Op de opname als zodanig valt niets negatiefs op te merken.

De tweede, recentere cd bevat een aantal korte religieuze werken die door dezelfde vertolkers ook op hoog niveau worden geïnterpreteerd.