Mont, du: Motets et élévations pour la chapelle de Louis XIV. Memorare, o piisima; Motetten ‘Jesu dulcedo cordium’, ‘Desidero te milies’, ‘Sub umbra’, ‘Ave regina’, ‘Quam pulchra es’, ‘O praecelsum’; O aeterna misericors Deus; O mysterium; Cantica sacra ‘Allemande gravis’; O dulcissima; Super flumina Babylonis. Ensemble Correspondances o.l.v. Sébastien Daucé. Harmonia Mundi HMC 90.2241 (71’18”). 2015
Daucé en zijn ensemble Correspondances debuteerden in 2011 met koorwerken van Antoine Bousset en Henri du Mont op Zig-Zag territoires ZZT 110801 en wijden nu een hele cd aan deze Vlaming Du Mont (1610-1684) die als koorknaap begon, in 1643 organist werd in Marais en in 1672 eindigde als hofcomonist aan de Chapelle royale.
De hier vastgelegde grands motets, en petits motets (of élévations) werden in de jaren 1680 gepubliceerd.
In de Grands motets is sprake van een begeleiding door strijkers en fluiten. Het gaat om meest statige, plechtige muziek voor solisten en koor, hier expressief, levendig en kernachtig voorgedragen, waarbij de zangeressen Caroline Weynants en Caroline Dangin-Bardot en de bas Nicolas Brooymans speciale lof verdienen.
Verder bevat deze uitgave een instrumentaal stuk, het welluidende Canta sacra uit 1652 met een prachtig fagotaandeel. Ook de opnamekwaliteit is zeer goed.
Wie meer van du Mont wil horen, kan voor de koorwerken Memorare, het Magnificat, Super flumina Babylonis terecht bij La chapelle royale o.l.v. Philippe Herreweghe (Harmonia Mundi HMA 195.1077).