Mayr: Medea in Corinto. Wojtek Gierlach (bs., Creonte), Lawrence Brownlee (t., Egeo), Elzbierta Szmytka (s., Medea), Mark Milhofer (t., Giasone), Evelyn Pollock (s., Creusa), Andrés de Castilla (bs,, Evandro). Fiqerette Ymeraj (s., Ismene) en Carlos Petruzziello (t., Tideo) met het operakoor en symfonie orkest St. Gallen o.l.v. David Stern. Oehms OC 933 (2 cd’s, 2u. 38’34”). 2009
Mayr: Medea in Corinto. Roberto Lorenzi (bs., Creonte), Enea Scala (t., Egeo), Davinia Rodiguez (s., Medea), Michael Spyres (t., Glasone), Mihaela Marcu (s., Creusa), Paolo Cauteruccio (bs., Evandro), Nozami Kato (s., Ismene) en Marco Stefani (Tideo) met het Transsylvanisch filharmonisch koor en het Cluj Napoca filharmonisch orkest o.l.v. Fabio Luisi. Dynamic CDS 7735/1-2 (2 cd’s, 2u. 38’47”) 37735 (2 dvd’s). 2015
De afgelopen jaren is in stapjes steeds duidelijker geworden hoe belangrijk de van origine Duitse componist Johannes Simon Mayr (1763-1845) na zijn komst naar Bergamo, zijn naam aanpaste en bij nader inzien best sensationele opera’s ging schrijven.
Bij Medea in Corinto gaat het om een werk in twee lange aktes uit 1813 op libretto van Felice Romani dat met veel succes met Isabella Colbran in de titelrol in première ging. Later, in de jaren 1820 beleefde Giuditta Pasta nog successen met het werk maar daarna raakte het merkwaardig in de vergetelheid.
De mythe van Euripides kent zo zijn valkuilen en Mayr kon ze niet geheel vermijden. Er zijn prachtige, lange aria’s, vooral die van Medea. Maar niet alles is dramatisch zo goed uitgewerkt en er zijn lange recitatieven. De orkestratie is dan wel meer voortreffelijk, net zoals Mozartiaanse melodieën en bel canto karakter krijgen. Verder zijn er mooie duetten en een prachtig kwintet voorafgaan aan de finale. Zo moeten we toch dankbaar zijn voor deze herintdekking, die binnen zes jaar in tweevoud wordt aangeboden.
Naar verwachting heeft de Zwitserse opname een licht provinciaal karakter. Het resultaat kan ermee door, maar is niet geweldig. Hier zijn het niet de hoofrolspelers die vocaal imponeren, maar de lieflijke Creusa van Evelyn Pollock. Daarnakomt de goede Creonte van Lawrence Brownlee. Maar Mark Milhofer is een zwakke Giasone en ook de schrille Elzbieta Szmytka valt tegen als Medea. Het orkest veroont ook wat bleekheid bij de strijkers, maar dirigent David Stern redt wsat er te redden valt.
Dan is de nieuwere Dynamic opname op vrijwel alle fronten beter. Met passende decors van Maria Paola di Francesco is deze ook tegelijk op dvd beschikbaar, gesitueerd in een park en weide landschap, zodat ook dansers hun opwachting maken.
Als Medea zorgt Davinia Rodriguez voor een energieke, karakterstieke invulling van haar dramatische Medearol. Luister naar haar ‘Sommi dei’. Michal Spyres is een geëngageerde Giasone, Mihaela Marcu een innemende Creusa, Enea Scala een elegant Efeo en Roberto Lorenzi een kwaadaardige Creonte, ondanks zijn wat dunne bas. Ook de andere zangers hebben niet de geringste problemen met hun rol.
Fabio Luisi leidt zijn ensemble inspirerend en met gezag.Hij let ook goed op de details en beschikt over een soepel en overtuigend reagerend koor en orkest.
Het is duidelijk dat dit de uitvoering is welke de voorrang geniet.