Mozart: Vioolconcerten nr. 1-5; Rondo’s in Bes KV 269 en C KV. 373; Adagio in E KV 261. Kristóf Baráti met het Hongaars kamerorkest. Brilliant Classics 953668 (2 cd’s, 2u. 14’49”).2015
Een nieuwe generatie violisten heeft geschraagd door een opleiding waarin rekening wordt gehouden met meer stijlbewuste opvattingen over de uitvoering van achttiende eeuwse muziek zijn entrée in de muziekwereld gedaan.
Op cd gebied zijn langzamerhand de eerste mooie prachtige integrale opnamen van Mozarts vioolconcerten door lieden als Grumiaux (Philips 422.938-2), Szeryng (Philips 622.508-2) en Perlman (DG 477.9577).
Nu zijn het mensen als Giuliano Carmignola (Archiv 477.7371), Julia Fischer (Pentatone PTC 5186-453), Leonidas Kavakos (Sony 82876-84241-2), Rachel Barton Pine (Avie AV 2317), Pamela Frank (Arte Nova 74321-72104-2) die op de voorgrond treden.
Tot hen is nu ook de Hongaar Kristóf Baráti toegetreden. Zeker in aanmerking genomen dat het om zaalopnamen gaat, is het resultaat uniform heel goed. Zijn Lady Harmsworth Stradivarius is misschien iets te prominent opgenomen, maar heeft zorgt wel meteen voor een mooie klank. Zijn Mozartopvatting is goed te verdedigen en redelijk consistent, al kunnen bij herhaling wat tempowisselingen als storend opvallen. Ook hadden sommige langzame delen een snuifje meer lyriek mogen hebben. Maar dat is slechts detailkritiek. Want dit is verder een der aantrekkelijkste aanbiedingen van dit repertoire segment. Inwisselen tegen Carmignola of Fischer zou ik het op de keper beschouwd niet. Enigszins storend is dat het applaus telkens niet is weggehaald. De lage prijs pleit weer wel voor deze uitgave.