Mozart: Klarinettrio in Es KV 498 Kegelstatt; Vioolsonates nr. 9 in C KV 14 en 15 in F KV. 30 (versie voor altviool); Duo in G voor viool en altviool in KV 423; Modulerend preludium voor piano (F-e) KV deest; 4 Stukken uit het Londense schetsboek KV 15 (bew. William Youn voor viool en altviool) KV 15gg; Intermezzo voor altviool en piano KV 15p; Duo voor klarinet en altviool KV 15q; Trio voor klarinet, altviool en piano KV 15x; Variaties nr. 1-6 in g KV 360 over ‘Hélas! J’ai perdu mon amant’, versie voor altviool en piano KV 360. Nils Mönkemeyer (va), Sabine Meyer (kl), Julia Fischer (v) en William Youn (p). Sony 88985-30541-2 (76’10”). 2015
Een verrassende uitgave als deze met de titel Mozart with friends die zowel kan slaan op de muziekpraktijk in Mozarts tijd als op de drie musici die zich op deze cd rond de centrale figuur Nils Mönkemeyer scharen kan aanleiding zijn om het Mozart Compendium van H.C. Robbins Landon (Tirion – Baarn) nog eens uit de boekenkast te halen om wat meer feiten over deze niet zo bekende werken op te diepen.
Dat brengt ons in augustus 1787 naar Wenen waar iedere woensdagavond ten huize van Niklaus Jacquin muziekavonden plaatsvinden. Aanwezig zijn dochter Franziska aan de piano, klarinettist Anton Stadler en de jonge Mozart die niet alleen de muziek heeft gecomponeerd, maar die ook zijn altviool heeft meegebracht. In de pauze verpoost het gezelschap bij de huiselijke kegelbaan, vandaar de bijnaam van het Kegelstatt trio.
Op zijn beurt arrangeerde William Youn een aantal stukken uit Mozarts Londense boek met schetsen voor altviool. Salonmuziek avant la lettre, maar dan verbluffend wel van een negen tot elfjarige, hier verbonden met het ondanks het hoge opusnummer uit 1781 daterende en gearrangeerde variatiewerk.
Zo ontstond een uniek programma dat zeldzaamheidswaarde heeft. De erg mooie, allerminst kinderlijke, maar toegewijde vertolkingen maken dat er alleen maar beter op. Vijf kwartier louter Mozartiaans genoegen.
Mönkemeyer maakte in 2008 al een aardige cd met de titel Ohne Worte (Sony 88697-38621-2) waarop hij met Nicolas Rimmer naast Shuberts Aroeggionesonate bewerkingen van Lieder ohne Worte van Mendelssohn en liederen van Schubert en Schumann speelde.