Mendelssohn: Vioolconcert in e op. 64; Tchaikovsky: Vioolconcert in D op. 35. Arabella Steinbacher met het Suisse romande orkest o.l.v. Charles Dutoit. Pentatone PTC 5186-504 (68’14”). 2014
In een paar jaar is de Duitse violiste Arabella Steinbacher in de audiomedia gestaag geklommen naar een rang bij de besten en interessantsten. Spannend is dus hoe ze het er in de combinatie van intussen ontelbaar vaak opgenomen toppers uit de vioolconcertliteratuur afbrengt. Op grond van haar eerder in deze rubriek besproken uitgaven zijn de verwachtingen hoog gespannen.
Al gauw blijkt dat aan alle elementaire eisen op het gebied van toon, virtuositeit en techniek is voldaan. In het concert van Mendelssohn kan men zich wel afvragen of de grondig gedetailleerde aanpak in gematigde tempi ideaal is omdat daardoor de langademige frasering wat overdreven gaat aandoen. Maar gelukkig blijft de muziek bij alle genomen tijd wel goed ademen en krachtig – vooral niet gesentimentaliseerd – te klinken in de begindelen. De finale is keurig in orde.
Maar voor Tchaikovsky is terecht voor een andere, echt gepassioneerde, indringender visie gekozen. Mogelijk was het zeer bewust de bedoeling om het verschil van aard tussen beide werken zo te onderstrepen. Het eerste deel heeft hier iets weemoedigs, de finale is een triomf.
In Genève heeft Charles Dutoit gezorgd dat het orkest van de Frans-Zwitserse omroep steeds verfijnder en op hoger internationaal niveau is gaan spelen. Hier leidt dat tot een paar heel goede begeleidingen.
Voeg daarbij dat de opname ook van zeer hoge kwaliteit is.
Bij vergelijkingen schittert vooral nog steeds Kyung-Wha Chung (Decca 410.011-2, 460.976-2) in dezelfde koppeling. Verder zijn daar Bell (Sony SK 89505), Kennedy (EMI 749.663-2) in Mendelssohn en Jansen (Decca 478.0651). Bij Tchaikovsky zijn het
Fischer (Pentatone PTC 5186-095) en Mullova (Philips 416.821-2) om ons tot de dames te beperken, die op een vergelijkbaar hoog niveau opereren.
De mate waarin men Steinbachers Mendelssohn opvatting waardeert, kan beslissend zijn bij de uiteindelijke keuze.