Lalo: Symphonie espagnole op. 21; Manén: Vioolconcert nr. 1 Concierto español op. A-7. Tianwa Yang met het Barcelona symfonie orkest o.l.v. Darrel Ang. Naxos 8.573067 (62’55”). 2016
Met heel wat al voorhanden opnamen van Lalo’s bekende Symphonie espagnole, waaronder die van Repin (Erato 3984-27314-2) en Chang (EMI 555.292-2) als mede van de mooisten, betaat op zich weinig behoefte aan een nieuwe uitgave. Maar wat het optreden van de jonge Chinese Tianwa Yang zo de moeite waard maakt, is de combinatie met dat andere ‘Spaanse’ concert van de violist/componist Juan (of Joan) Manén (1883-1971). Ook een virtuoos stuk met op afstand merkbare invloeden van R. Strauss, Ravel en zelfs Korngold in laatromantische stijl. Hier deelt Yang de vreugde van een nieuwe ontdekking met de luisteraar, dus loont het om naar haar en haar zwierige verklanking te luisteren. Gelukkig overtuigt ze met een fraaie toon ook in het werk van Lalo.
Ze is een zeer begaafde, intelligente virtuoos die al gelauwerd werd met opnamen van Sarasate repertoire. Ze weet haar rubato goed in te zetten waar nodig, heel mooi lange frasen vorm te geven en overdrijft geen moment de Spaanse effecten, maar richt zich in plaats daarvan vooral op het produceren van verschillende toonkleuren. Het passagewerk klinkt virtuoos en de stemming en de ritmen bezitten een typisch Spaanse inslag.
Van precies dezelfde combinatie werken bestond al wel een opname van Mark Kaplan met het Barcelona symfonie orkest o.l.v. Lawrence Foster (Koch 7531-2) uit 2001. Maar in de nieuwe vorm van Yang klinkt een groter engagement en – wat doorslaggevend is – blijkt de opname als zodanig veel realistischer, want minder dof klinkend.