Mozart: Pianoconcerten nr. 11 in F KV 413, 12 in A KV 414 en 13 in C KV 415. Kristian Bezuidenhout mer het Freiburhs barokorkest o.l.v. Gottfried von der Goltz. Harmonia Mundi HMC 90.2218 (69’31”). 2014
Over deze drie pianoconcerten uit 1782 die werden gecomponeerd kort nadat Mozart de dienst van de Salzburgse aartsbisschop had verlaten, schreef Mozart aan zijn vader: “Deze concerten zijn een gelukkig gemiddelde tussen wat te makkelijk en wat te moeilijk is, ze zijn heel briljant, aangenaam voor de oren en natuurlijk zonder geesteloos te zijn.Er zijn passages hier en daar waarvan alleen kenners genoegen zullen beleven, maar die passages zijn zodanig geschreven dat ook minder begaafden er genoegen aan zullen beleven, al weten ze misschien niet waarom”.
Vooral nr. 12 is een opvallend werk, in het eerste deel vol melodische inventiviteit. Alleen het langzame deel dat begint met een thema van de kort tevoren gestorven J.C. Bach, tempert kortstondig de overheersende sfeer van opgewektheid. Deze werken mogen ook worden uitgevoerd met begeleiding door een strijkkwartet, dus als twee extra pianokwartetten.
Na in 2011 aangenaam verrast te hebben met de concerten nr. 17 en 22 en het Rondo KV 386, komt Kristian Bezuidenhout nu met hetzelfde orkest met precies dat drietal. Alleen speelt hij nu niet op de McNulty kopie van een Walter instrument uit de jaren 1780, maar op een kopie van een Weense Walter fortepiano uit 1805.
Onder andere Malcolm Bilson (Archiv 413.463-2) en Robert Levin (Oiseau Lyre 443.328-2) en vooral Ronald Brautigam (BIS SACD 1794) gingen Bezuidenhout voor in een of meer van deze concerten.
Maar op ver bovengemiddelde manier toont de Zuid Afrikaan intelligente, gevoelige kwaliteiten voor zowel de voor de hand liggende als voor de ietwat verscholen nuancen van deze werken. Hij forceert het instrument daarbij nooit en speelt met een goed geproportioneerd toucher.
Het uitstekende orkest(je) uit Freiburg weerspiegelt deze integriteit zonder slaafs alle details van articulatie en frasering te volgen. Het resultaat is heel innemend.