Mozart: Pianoconcert nr. 12 in A KV 414; Mendelssohn: Concert voor piano, viool en strijkorkest in d. Welyin Chen (p), Marc Daniel van Biemen (v) met Camerata RCO. Gutman CD 152 (65.03”). 2015
Wat is het een uitkomst voor kamermusici dat Mozart door de reductie van het begeleidend strijkorkest met twee hobo’s en twee hoorns voor zijn pianoconcerten KV 412-414 uit 1782 tot strijkkwartet twee extra pianokwintetten zorgde. Zeker in deze uitvoering komt die kleinschaligheid de muziek ten goede. Er was ook een commercieel motief: Mozart hoopte de muziek voor huiselijk gebruik te kunnen verkopen.
Opvallend aan het werk is dat de melodieën die Mozart hier gebruikt zo volledig zijn dat ze geen verdere ontwikkeling behoeven. Het andante in D is nogal plechtig en is ontleend aan een ouverture van zijn vriend J.C. Bach. Mozart schreef verschillende cadensen waaruit de solist mag kiezen.
Bij Mendelssohns Concert voor piano, viool en strijkers gaat het om een briljant jeugdwerk uit 1823. Normaal gesproken is de begeleiding toevertrouwd aan acht strijkers, maar hier zijn het de vijf Concertgebouworkest leden Annebeth Webb en Joanna Westers (v), Jeroen Woudsta (va), Godfried Hoogeveen (vc) en Rob Dirksen (cb).
Pianiste Weiyin Chen en de strijkers vormen een heel goed ensemble dat met veel finesse en grote vitaliteit musiceert in beide spirituele uitvoeringen. Door de kleine bezetting is het fijn interessante details beter te kunnen waarnemen. Er wordt met hoorbaar plezier muziek gemaakt.