Mozart: Neglected treasures. Suite in de stijl van Händel in C KV 399 (fragment); Sonatedeel in g KV 312 (KV 189i/590d); Preludium en fuga in C KV 394; Andante für eine Walze in eine kleine Orgel in F KV 616; Allegro in Bes KV 400; Variaties nr. 1-10 over ‘Unser dummer Pöbel meint’ in G KV 455; Variaties nr. 1-12 over ‘Ah vous dirai-je’ in C KV 265. Anastasia Injushina. Ondine ODE 1250-2 (69’16”). 2013
Wie eens grondig de Köchel catalogus doorneemt zal op heel wat onbekende werken stuiten. Voor de beide variatiewerken (over het liedje ‘Altijd is Kortjakje ziek’ c.q. een komische aria van Gluck) waarmee dit recital van de Russisch-Finse pianiste Anastasia Injushina geldt die omschrijving niet echt, maar de overige werken zijn inderdaad kleine verborgen schatten die best eens aan het licht mogen worden gebracht.
De onvoltooide op Händel gebaseerde suite KV 399 bestaat uit ouverture, allemande en courante in keurige barokstijl. Echt onbekend zijn het pezige sonatedeel in g KV 312 (een beruchte dramatische toonaard bij Mozart getuige symfonie nr. 40 en pianokwartet nr. 2) en het uitbundige maar onaffe allegro KV 400 dat mogelijk door Stadler werd voltooid. Alleen voor deze 4’25” is deze uitgave al de moeite waard.
Preludium en fuga KV 394 ademt de geest van Bach en werd net als het neo-Händel wek mogelijk geschreven voor een van de wekelijkse matinées van baron van Swieten.
Dat de pianiste op een flinke Steinway speelt, sluit een historiserende benadering a priori enigszins uit. Ook het teveel aan rubato in de Händelfragmenten had beter achterwege kunnen blijven. Daar staat tegenover dat de pianiste verder fijnzinnig, helder en sprankelend speelt en een goed inzicht in de stukken geeft.
Van de beide variatieweken bestaan echter wel mooiere opnamen met meer spankracht en gevoel voor humor: András Schiff (Decca 421.369-2), Kristian Bezuidenhout (Harmonia Mundi HMU 90.7529/30), Ronald Brautigam (Globe GLO 5087).
De Ondine opname biedt een heel levensechte pianoklank en al met al is deze een nuttige aanwinst.