CD Recensies

MEDTNER: PIANOWERKEN, TOZER, MILNE, HAMELIN

Medtner: Pianosonate in f op. 5, Marsen op. 8; Sonate triade op. 11; Pianosonate in g op. 22; Sonata-Skazka in c op. 25/1; Pianosonate in e ‘Nachtwind’ op. 26/2; Sonate-Ballade in Fis op. 27; Pianosonate in a op. 30; Vergeten melodieën nr. 1-8 op. 38; Vergeten melodieën op.39 nr. 1-5; Pianosonate in bes Sonata romantica op. 53/1; Pianosonate in f Sonata minaciosa op. 53/2; Sonate-Idylle in G op. 56. Marc-André Hamelin. Hyperion CDA 67221/4 (4 cd’s, 4u. 00’05”). 1996/8

 

In de laatste twee decennia van de twintigste eeuw bestond ineens een grote aandacht voor de Russische componist Nikolay Medtner (1880-1951) die her en der lang verwaarloosde grootheid werd toegeschreven.

Nu, anno 2017 blijkt die bewondering wat te zijn weg geëbt en lijkt hij toch enigszins een hype te zijn geweest. De leerling van Arensky en Tanejef verliet in 1921 Rusland en vestigde zich in Parijs en het is mogelijk zijn autodidactische invloed die zijn werk onderscheidt van de  hoofdstroming. Hij lijkt liefst terug te grijpen op de traditie van Brahms en Schumann. Zo treffen de sferen van Rachmaninov en het Duitse lied elkaar. Hij schreef in 1918, 1927 en 1943 een pianoconcert, daarnaast vooral pianocomposities (alleen al veertien pianosonates waarvan sommige met bijnamen, twee reeksen Vergeten melodieën en 2 Sprookjes) en liederen. Goed toegankelijke muziek. 

Als vermoedelijk eerste besteedde Geoffrey Tozer heel wat cd’s aan de werken van Medtner waaraan een vleugel te pas kwam, daaronder dus ook de pianoconcerten (Chandos CHAN 9040, 2 cd’s), CHAN 9283 aan de drie vioolsonates (CHAN 9293) en aan de pianowerken (CHAN 9050, 9153, 9691, 9899, 10266).

Hij werd gevolgd door Hamish Milne voor die een identiek grote bijdrage leverde voor CRD (CRD 3338/9, 3460, 3462 3498, 3509) en twee extra voor Hyperion (korte pianowerken, CDA 67851/2) en andere, die in 2007 zijn heruitgegeven op Brilliant Classics 8851 (7 cd’s).

Beide pianisten doen niet zo gek veel voor elkaar onder, waarbij Tozer het voordeel van de betere geluidskwaliteit heeft en Milne dat van de lagere prijs in de Briljant vorm.

Natuurlljk kan men bij Tozer ook kiezen uit de afzonderlijk verkrijgbare cd’s, maar wie de ideale pianist in een royale keuze uit deze composities wil horen, is het beste af met Hamelin die over de beste techniek beschikt, een grote affiniteit met dit idioom toont, briljant speelt, goed differentieert tussen marcato en legatissimo articulatie, zoals in de complexe Nachtwind sonate en voor een goed ritmisch evenwicht zorgt in de Sonate-Ballade. Ook de kracht van de Sonate romantica wordt mooi uitgespeeld.