Mondonville: Isbé. Katherine Watson (Isobé), Reinoud van Mechelen (Coridon), Thomas Dolié (Adamas), Chantal Santon-Jeffery La volupté, Charité), Alain Buet (Iphis, Hamodryade) e.a. met het Purcell koor en het Orfeo orkest o.l.v. György Vashegyi. Glossa GLO 924001 (3 cd’s, 2u. 53’24”). 2016
Jean-Joseph Cassanéa, die zich naar de familienaam van zijn vrouw de Mondonville noemde en van 1711 tot 1772 leefde, was een Franse componist uit Narbonne die aanvankelijk als violist in Rijssel werkzaam was, daarna in het orkest van de Concerts spirituels in Parijs. In 1739 werd hij koninklijk kamermusicus, in 1744 kapelmuziekintendant en van 1755-1762 was hij dirigent van de Concerts spirituels.
Hij componeerde vioolsonates,, Pièces de clavecin, oratoria, grands motets, vijf opera’s en de hier voor het eerst opgenomen ‘Pastorale héroique’ Isbé in 5 aktes 106 deeltjes inclusief een proloog, in wezen een opera uit 1742.
Het verhaal speelt in de wereld van de Druïden waar de leider Adamas verliefd is op de schone Isbé, maar een serieuze rivaal heeft in de persoon van Coridon. Het is een wat dunne en vrij formalistische geschiedenis die wordt gered door levendige, deels nogal eclectische, deels vrij originele, in elk geval prachtig georkestreerde muziek in soms nieuwe vormen en steeds vervuld van krachtige emoties.
De solisten voelen zich heel goed thuis in dit begin achttiende Franse barokidioom, voorop de Engelse sopraan Katherine Watson in de titelrol en Reinoud van Mechelen als Coridon. Het Hongaarse ensemble van György Vashegyi dat eerder al Grands motets van deze componist (Glossa GCD 923508, 2 cd’s) die het niet verdient in de schaduw van Rameau te blijven staan zorgt voor een meer dan adequate ondersteuning.