CD Recensies

MAHLER: SYMFONIE NR. 3, FISCHER

Mahler: Symfonie nr. 3 in d. Gerhild Romberger (a), Cantemus kinderkoor, koor van de Beierse omroep en Boedapest festival orkest o.l.v. Iván Fischer. Channel Classics CCS SA 38817 (2 cd’s, 1u. 35’49”). 2016

 

Dit is Mahlers langste symfonie. Het grootse eerste deel (tenslotte door de componist betiteld als ‘Pan erwacht… Der Sommer marschiert ein’) doet aanvankelijk denken aan de op Beethoven geïnspireerde finale van Brahms’ eerste symfonie, waarna nog aan diverse muziekstijlen wordt gerefereerd.

De opwindende marssequens klonk het toenmalige publiek banaal en vulgair in de oren, maar wordt gevolgd door een teer en sierlijk tweede deel (‘Was mir die Blumen auf der Wiese erzählen”) en een scherzo-achtig derde deel (gebaseerd op het lied ‘Ablösung im Sommer’ uit de Wunderhorn liederen; hier heet het ‘Was mir die Tiere im Walde erzählen’) met prachtige klanken van een hoorn achter de coulissen.

In het mysterieuze vierde deel (‘Was mir der Mensch erzählt’) is een tekst van Nietzsche verwerkt in de altsolo.

Het vijfde deel bevat de tekst van ‘Es sungen drei Engel’ uit Wunderhorn, aangepast voor kinderoor en een altsolo (‘Was mir die Engel erzählen’).

Het verheven laatste deel (‘Was mir die Liebe erzählt’) is dan weer puur orkestraal en sluit een van Mahlers indrukwekkendste visioenen af.

Fijn te merken dat de prachtige Mahlerreeks van Iván Fischer met zijn geweldige Boedapesters wordt voortgezet met dit werk. Verstandig misschien dat hij het koor uit München haalde.

De alt Gerhild Romberger zouden we kunnen kennen van haar opnamen met Bach cantates en de Mattheus Passie, de Missa solemnis van Beethoven. Ze laat zich ook hier op heel deelnemende wijze horen. En bij de dirigent valt de lyrische ongedwongenheid van zijn realisatie op omdat deze iets onweerstaanbaars heeft. Voortdurend sluit zijn uitvoering volmaakt aan op zowel het desbetreffende deel als op de overkoepelende structuur. Een knappe prestatie bij zo’n complex werk waarover Bruno Walter zei: “Mahler maakte zich hier los van zijn vreugde en pijn om zich te richten op de harmonie en de chaos in de natuur”.

Zonder meer kan deze versie zich prominent scharen onder het groepje andere topopnamen van Bernstein, Horenstein, Haitink, Kubelik, Abbado, Jansons en Chailly dat in de geactualiseerde Vergelijking uit januari 2017 naar voren kwam.