MOESORGSKY: JAARMARKT VAN SOROCHINSKY, DE

Moesorgsky: De jaarmarkt van Sorochinsky. Vladimir Matorin (bs, Tcherevik), Anatole Mishchevsky (t., Gritzko), Vladislav Voinarovsky (t., Zoon van de pope), O. Klenov (b., Oude kameraad), V. Temichev (bs., Zigeuner), Lydia Chernick (s., Pasiia), L. Zhakharenko (ms., Khivria) met koor en orkest van het Stanislavsk theater o.l.v. Vladimir Esipov. Olympia OCD 114 (2 cd’s, 2u. 10’37”). 1983

De jaarmarkt van Sorochinsky zou de laatste opera van Moesorgsky zijn geworden, ware het niet dat hij zich tevoren had doodgezopen. Wat hij naliet was een muzikaal skelet dat was uitgebeend tot een piano uittreksel.

Om daar een voor toneeluitvoering geschikt werk van de maken, was een zware opgave, Er waren wat vroege versies van Liadov (1914) en Cui (1915) die de orkestratie verzorgden en Cui voege eigen muziek toe om de leemtes op te vullen. Ook Vissarion Shebalin, wiens versie uit 1931 hier wordt gebruikt, deed dit en het blijkt de moeite waard. Wat zo ontstond is niet een meesterwerk met de allure van een Boris Godoenov, maar de muziek is origineel genoeg, er zijn nu tenminste ook komische trekjes en er komt volksmuziek aan te pas. Verder krijgen de verrassend de koorversie te horen van wat later bekend werd als Nacht op de kale berg.

Het gaat om de toonzetting van een fantastisch folkloristisch verhaal van Gogol (die zelf in Sorochinsky werd geboren) over de dorpsperikelen rond de jaarmarkt die met bijgeloof en wodka wordt overgoten.

De swaarschijnlijk enige andere verkrijgbare cd opname komt uit Jekaterinenburg en is van Evgeny Braznik (Brilliant Classics 94865).