Moody: Passion and resurrection. Redbyrd en Cappella Amsterdam o.l.v. Daniel Reuss. Hyperion CDA 66999 (78’13”). 1996
De Brit Ivan Moody (1964) studeerde zowel compositie (o.a. bij John Tavener) als theologie en dat moet beide belangrijk voor hem zijn geweest toen hij in 1992 zijn intense, maar gelukkig ook heel toegankelijke meditatie Passion and resurrection schreef.
De componist verdeelde het werk in acht muzikaal geschilderde iconen die belangrijke momenten uit de lijdensweek met gebed, vasten en bidden markeren.
De beginpassage van de proloog uit het Johannes evangelie wordt aan het eind herhaald om het geheel af te ronden in het perspectief van de belichaming van het Woord.
De handeling wordt gedragen door een reeks gezongen perikopen (schriftfragmenten).
De iconen bestaan uit het Laatste avondmaal, de strijd in de tuin, het proces, de kruisiging, de kruisafneming, de verzegeling van het graf en de wederopstanding.
Daarvoor gebruikt de componist technieken die zijn ontleend aan de Russisch orthodoxe traditie.
Een belangrijk aspect is verder dat de componist klokken gebruikt als verbindigselement tussen de delen. Die klinken vrij ruw en heel contrasterend ten opzichte van de milde homofoon gezongen gedeelten, maar dragen bij aan het idee van passie
Op vernieuwende wijze vult dit werk de bestaande muziek voor de lijdensweek aan.
De uitvoering is in handen van Redbyrd met als Moeder God’s Suzie Le Blanc (s), als evangelist John Potter (t) en als Christus Richard Wistreich (bs). Cappella Amsterdam zingt de koorpartijen en Marijke van Kooten en Alida Schat (v), Edith van Moergestel (va), Lucia Swarts (vc), Margareth Urquhart (cb) en Norman van Dartel (klokken) nemen de begeleiding voor hun rekening.
Daarmee is de uitvoering in de beste handen en kelen. Deze prachtige realisatie dwingt veel respect af.