MONTEVERDI: NIGHT, STORIES OF LOVERS AND WARRIORS, ALESSANDRINI

Monteverdi: Night, stories of lovers and warriors. Sinfonia derde acte L’Orfeo; Sinfonia, ‘Hor che’l ciel e la terra’; ‘Combattimento di Tancredi e Clorinda’; ‘Lamento della nimfa’  uit Madrigalen band 8 Madrigali guerrieri et amorosi; ‘Vivró fra I miei tormenti’ uit Madrigalen band 3; Sinfonia atto 1, scena 5 uit Il ritorno d’Ulisse in patria; ‘Al lume del stelle’ uit Madrigalen band 7; ‘A Dio Florida bella’ uit Madrigalen band 6; ‘Sinfonia’ uit Madrigalen band 7; ‘Ecco mormorar l’onde’ uit Madrigalen band 2; ‘Quando l’alba in oriente’ uit Scherzi musicali. Monica Piccini (s), Anna Simboli (a), Aurelio Schiavone (ct), Raffaele Giordani (t) en Matteo Bellotto (bs) met Concerto Italiano o.l.v. Rinaldo Alessandrini. Naïve OP 30566 (68’14”). 2016

Omdat in 2017 de vierhonderdvijftigste verjaardag van Monteverdi wordt herdacht, is al een stroom van opnamen verschenen. Dit is er eentje van. Alessandrini heeft zich al eerder verdienstelijk gemaakt met Monteverdi opnamen, maar hier richt hij zich op een aantal hoogtepunten uit de Madrigalen en Scherzi musicali met als intermezzi wat instrumentale gedeelten, sinfonia’s uit zijn bekendste drie opera’s.

Het gaat om rijk gekleurde en verschuivende caleidoscoopbeelden uit een figuurlijk donkere tijd waarin de afwezigheid van licht, ver van het alledaags gewoel, verborgen en deels geheimzinnige aspecten van de werkelijkheid vertoont. Gevoelens en passies krijgen soms diepere betekenis en de theatrale kant daarvan wordt hier steeds betekenisvol door Alessandrini en zijn team uitgelicht in al zijn blijken van strijd, vreugde en wanhoop. Hij beschikt daarvoor over vier erg goede, gespecialiseerde zangers en een ensemble dat laat horen hoe je stilistisch geïnformeerd Monteverdi moet uitvoeren. Een nieuwe parel van een uitgave die veel essentieels van de componist biedt.