Moesorgsky: Schilderijententoonstelling; Méditation; Intermezzo in modo classico (tweede versie); Une larme. Claire Chevalier. Cypres CYP 1675 (57’16”). 2015
Van zijn in 1874 geschreven Schilderijententoonstelling bestaan intussen legio opnamen van het oorspronkelijke piano origineel en de diverse orkestraties. In een Vergelijkende Discografie uit december 2016 passeerden heel wat de revue.
Daaraan wordt nu een bijzondere uitgave toegevoegd. De Belgische pianiste kwam op het spoor van een vleugel die in 1875 door pianobouwer J. D. Becker in St. Petersburg was gebouwd, restaureerde die (of liet deze restaureren) en begon eerst met het vertrouwd raken met dit instrument, waarna ze vervolgens dit programma opnam.
Het instrument is in zoverre bijzonder dat het een stevige Duitse bouw rond een zwaar metalen frame heeft en is uitgerust met een Frans mechaniek. Voor Chevalier betekende dit in haar eigen woorden ‘een ware ontdekkingsreis want de klank van het instrument ondergaat afhankelijk van de dynamiek gedaanteverwisselingen’. Of zo inderdaad de Russische ziel waarachtiger wordt getoond, is een punt van discussie. In ieder geval is ze de materie in al zijn wisselende programmatische verschijningsvormen goed meester. Zij toont persoonlijkheid in alles wat ze speelt. Zo klinken de rustiger stukken zoals ‘Het ode kasteel’ subtiel en intens en het fellere ‘Baba-Yaga‘ met veel urgentie en de ‘Grote poort van Kiev; monumentaal. Er is ook verder gezorgd voor veel sfeer.
Haar recital wordt nog interessanter door de toevoeging van een drietal uitgesproken melancholieke stukken die nauwelijks bekend zijn. De pianiste verdient alle waardering en veel respect voor haar zoektocht en spel.
Luister maar eens of de klankverschillen met de beste ‘gewone’ piano opnamen van bijvoorbeeld Pletnev (Virgin 791.169-2), Pogorelich (DG 437.667-2), Kissin (RCA 09026-63884-2) en Andsnes (EMI 698.360-2, 670.0525) echt significant zijn.