Mayer, E.: Pianotrio’s in b op. 16 en in D op. 13; Notturno op. 48. Trio Vivente. CPO 555.029-2 (63’22”). 2015
Emilie Luisa Friderica Mayer (1812-1883) was een laatbloeiende Duitse componiste, wier naam is vermeld in de lijst met Vrouwelijke Componisten uit de rubriek Fonografie Muziek. Toch was ze heel productief met een achttal symfonieën, vijftien Concertouvertures en heel wat kamermuziek (waaronder zes pianotrio’s en acht vioolsonates) en liederen op haar naam. Als steeds is over haar meer te vinden op Wikipedia.
Ze was studente van Carl Loewe, Adolph Marx en William Wieprecht
Jürgen Bruns maakte met de Berlijnse kamerfilharmonie een opname van haar Symfonie nr. 5 (Dreyer Gaido CD 21015) en het Erato kwartet legde haar Strijkkwartet in g op. 14 vast (CPO 999.679-2).
Het uit Jutta Ernst (p), Anna Katharina Schreiber (v) en Kristin von der Goltz (vc) bestaande Vivente kwartet speelt hier twee van Mayers Pianotrio’s. Dat blijken substantiële werken te zijn met veel dialogen en een paar memorabele thema’s. De muziek, die dicht in de Mendelssohn sfeer komt, bezit karakter maar is soms ook wat clichématig. De langzame delen bevatten de nodige lyriek, de finales dramatiek. Van minpunten is geen sprake, maar echte hoogtepunten zijn er ook niet.
Als tussenspel dient de sfeervolle Notturno voor viool en piano. De drie musici van het Vivente kwartet die ook samen spelen in het Freiburgs Barokorkest en de Berlijns Barokslisten zetten zich, net zoals ze dat deden voor Fanny Mendelssohn en Fanny Hensel en Clara Schumann vol overtuiging en met goed resultaat in voor deze onbekende werken waarvan nu gelukkig een representatieve opname bestaat.