Moravec: Vioolconcert 2010, 2013; Kwintet voor shakuhachi en strijkkwartet; Equilibrium; Evermore. Maria Bachman met Symphony in C o.l.v. Rossen Milanov, James Nyoraku Schieder (shakuhachi) met het Voxare kwartet, Stephen Gosling (p). Naxos 8.559797 (55’41”). 2014
De in 1957 geboren Amerikaanse componist Paul Moravec won in 2004 de Pulitzer muziekprijs en is allicht de moeite waard om wat nader kennis mee te maken. Behalve met opera’s als The letter naar een brief van Somerset Maugham en The Shining naar de novelle van Stephen King manifesteert hij zich in allerlei genres.
Ook in veel van zijn andere composities laat hij een voorkeur voor een melodisch karakter blijken. Of dat in het uit 2010 stammende werk bij de herziening in 2013 nog is toegenomen, valt niet te achterhalen.
In ieder geval behoort het met zijn romantisch inslag tot de elegantere en meer sensuele Amerikaanse werken in deze vorm. Vooral de finale klinkt echt uitgelaten.
Interessanter nog is het kwintet voor de elegisch en soms even dramatisch klinkende Japanse bamboefluit en strijkkwartet. De klank van de heel diverse instrumenten is fraai geïntegreerd en opnieuw ‘zingt’ de shakuhachi bovenal met een mooi zuivere toon om tot een markant homogeen klankbeeld te komen.
In beide kortere werken Equilibrium als nieuwste, waarin we het B-A-C-H motief uit het Vioolconcert (2015) terugvinden en het kostelijke, uitbundige Evermore (2004), geschreven als huwelijkscadeau voor Maria Bachmann, is pianobegeleiding voldoende.
Niet alleen daar, maar in alle werken speelt Bachmann met een mooi glanzende toon en zowel door het studentenorkest als door de pianist wordt ze heel goed begeleid.
Op de verzamel cd The red violin speelt Maria Bachmann de Ariel fantasy, Double action en Evermore van Moravec met pianobegeleiding door Jon Klibonoff (Endeavour Classics END 1020).