Fauré: Vioolsonate nr. 1 in A op. 13; Romance in Bes op. 28; Matthews, D.: Adonis op. 105; Aria op. 41; Romanza op. 119a. Sara Trickey en Daniel Tong. Deux-Elles DXL 1172 (68’06”). 2016
Hoog tijd om wat aandacht te besteden aan de Britse componist David Matthews (1943). Mahler kenners zal zijn naam bekend voorkomen omdat hij met zijn broer Colin tot de voltooiers van diens Symfonie nr. 10 en orkestrator van een zevental van diens liederen behoort.
Na zelfstudie en lessen bij Anthony Milner, Nicholas Maw en Peter Sculthorpe ging hij componeren en intussen heeft hij een vrij omvangrijk oeuvre tot stand gebracht. Zijn eerste compositie heet inderdaad toepasselijk Opus 1.
Zoekend naar invloeden, komt men al gauw bij Tippett en Maw terecht.
Adonis (2007) bevat drie korte delen ‘Venus en Adonis’, ‘Dood van Adonis’ en ‘Metamorphosis’ en werd voor Trickey als muzikale afleiding uit de Griekse mythologie geschreven.
Aria werd in 1986 geschreven voor Lorraine McAslan en is zoals de titel suggereert een heel zangerig werk.
Romanza (2012) was bestemd voor Madeleine Mitchell en werd geïnspireerd door een essay van Bayan Nortcott en is uitgewerkt in walsvorm.
Wat Sara Trickey en Daniel Tong hier laten horen, klinkt voorbeeldig, heel verleidelijk, zeker wanneer aan het slot van Adonis nog iets van een volksliedje uit Wales opduikt. Betere pleitbezorgers van Matthews in deze werken zullen niet snel worden gevonden omdat het twseetal zo vertrouwd is met deze materie en zich daarin volkomen heeft ingeleefd.
Omdat Fauré wordt bewonderd door Matthews zijn ook twee van diens werken – die we kennen van een nog mooiere opname van Pierre Amoyal en Pascal Rogé (Decca 476.2180) – ook vastgelegd, maar aanschaf van de nieuwe cd is feitelijk vooral de moeite waard vanwege Matthews.
Enige opvallende andere werken van Matthews: Symfonie nr. 4 op. 52 uit 1990 door het East of England orkest o.l.v. Malcolm Nabarro (Collins 2008-2), Total tango op. 80a voor strijkorkest uit 2000 door het Nova London orkest o.l.v. George Vass (Dutton CDLX 7189) en de Pianotrio’s nr. 1-3 door het Leonore trio (Toccata TOCCD 0369) met het adagio uit nr. 2 als hoogtepunt.
Sara Trickey maakte eerder opnamen van drie Vioolsonates van William Mathias (Naxos 8.572292) en de werken voor viool en piano van Schubert (Champs Hill CHRCD 080).