CD Recensies

MAHLER: LIEDER EINES FAHRENDEN GESELLEN; KINDERTOTENLIEDER; RÜCKERT LIEDEREN, COOTE

Mahler: Lieder eines fahrenden Gesellen nr. 1-4; Rückertliederen nr. 1-5; Kindertotenlieder nr. 1-5. Alice Coote (ms) met het Nederlands filharmonisch orkest o.l.v. Marc Albrecht. Pentatone PTC 5186-576 (61’23”). 2016

 

Nadat ze in 2003 al vier liederen uit Des Knaben Wunderhorn met pianist Julius Drake had opgenomen (EMI 585.559-2), in 2009 haar aandeel in de Symfonie nr. 2 met Paavo Järvi (Virgin 694.5860) en 2012 ook met Marc Albrecht het Lied von der Erde (Pentatone PTC 5186-502), maar nu wordt haar Mahleraandeel op belangrijke manier aangevuld zo niet voltooid met de drie liederencycli.

Natuurlijk beschikten we wat deze betreft al over de prachtopname van Janet Baker (EMI 566.981-2) en gedeeltelijke bijdragen van Kathleen Ferrier (Regis RRC 1153), Christa Ludwig (EMI 574.573-2, Von Otter (DG 477.5329), Marilyn Horne (Decca 442.8277), Bernadette Greevy (Naxos 8.554156) en Brigitte Fassbänder (Decca 425.790-2) waarbij het dominante aandeel Engelstalige zangeressen opvalt.

Wat deze nieuwe opname van Coote met haar rijke, kleurige stem betreft, kan van een succes worden gesproken. Vroeger ageerde ze weleens overdreven emotioneel, maar mogelijk dankzij de strakke teugels van de dirigent is gezorgd voor heel goed gefocusseerde, evenwichtige en welsprekende verklankingen die ook een persoonlijk karakter hebben. 

Vooral in het hoogste register bezit Coote’s stem een warm karakter; in de lagere regionen sluipt soms wat scherpte in. Hoogtepunten zijn het dramatisch voorgedragen, maar ze weet steeds heel goed de betekenis van de tekst over te dragen. Tot de dramatische hoogtepunten behoren ‘Ich hab’ ein glühend Messer’ uit de Lieder eines fahrenden Gesellen en ‘In disem Wet ter, in diesem Braus’ uit de Kindertotenlieder. ‘Um Mitternacht’, het laatste van de Rückertliederen, is een studie in duisternis.

Bij het orkest, dat heel mooi begeleidt, onderscheiden vooral de blazers zich. Ondanks geringe vocale tekortkomingen - een even ongelijkmatig vloeiende melodielijn, een moment van haperende frasering, kan Coote met deze dankbare uitgave gelukkig zijn.