CD Recensies

MOZART: STRIJKKWINTET NR. 3, VOCE KWARTET

Mozart: Strijkkwintet nr. 3 in C KV 515; Brahms: Strijkkwintet nr. 2 in G op. 111. Lise Berthaud (va) met het Voce kwartet. Alpha     214 (60’11”). 2015

 

Goede gedachte om nu eens niet kwintetten van Mozart en Brahms afzonderlijk te behandelen maar oom het tweetal componisten eens in hetzelfde genre onderling te confronteren.   Het Voce kwartet van Sarah Dayan en Cécile Roubin (v), Guillaume Becker (va), Lydia Shelley (vc) is voor de gelegenheid aangevuld met de bekende altvioliste Lise Berthaud.

In een zelf geschreven toelichting zeggen deze musici: ‘Deze kwintetten zijn bijna tweelingen, want gekenmerkt door een diepgaand enthousiasme dat ze tot een aantrekkelijk paar op de plaat maakt’. Enigszins een gemeenplaats, maar het dient gezegd: de vier Franse dames en een heer maken wat heel moois van beide composities. Zeker is wel dat beide componisten graag dergelijke kwintetten maakten, immers beide schreven ook een een klarinetkwintet/

Mozart klinkt naar behoren onbezorgd, sprankelend, licht en luchtig en hooguit het menuet had iets meer profiel mogen krijgen. Meteen het eerste deel van Brahms wordt meeslepend ingezet en in de rest van het werk vloeit de spanning geen moment weg uit het melancholiek getinte werk. Celliste Lydia Shelley kan zich uitleven in het prachtige beginthema. Op energieke manier wordt beide werken recht gedaan. Verfijning is troef.

Natuurlijk bestaan heel wat andere opnamen van dit tweetal kwintetten, meestal per componist gebundeld. Te denken valt vooral aan Grumiaux c.s (Philips 470.950-2), Amadeus kwartet (DG 477.5346) en Louise Williams c.s (ASV CDDCA 992) voor Mozart en Caussée (DG 453.420-2), Power c.s. (Hyperion CDA 67900) voor Brahms.