Mozart: Pianosonates nr. 11 in A KV 331, 16 in Bes KV 570 en 17 in D KV 576. Menahem Pressler. La dolce vita LDV 19 (61’20”). 2014
Mozart: Fantasie in c KV 475; Pianosonates nr. 14 in c KV 457 en 13 in Bes KV 333. Menahem Pressler. La dolce vita LDV 34 (76’43”). 2016
Op 16 december 2017 hoopt pianist Menahem Pressler zijn vierenegentigste verjaardag te vieren. Sinds 1956 volg ik hem als lid van het befaamde Beaux Arts trio dat in de loop der tijd vrijwel de hele literatuur van dat genre, soms zelfs bij herhaling opnam. In de loop der jaren onderging het een paar personeelswisselingen, maar de vaste constante bleef steeds de pianist. In 2008 werd het na het Tanglewood Festival ontbonden en ging Pressler alleen concerterend en lesgevend verder.
Presslers grote internationale reputatie is mede gebaseerd op zijn grote kennis van de kamermuziek- en pianoliteratuur. Daarom is hij ook als docent en leider van masterclasses een graag geziene, blijkbaar altijd blijmoedige docent. Stanley Hoogland, Daria van den Bercken en Lucas Jussen kunnen daarover meepraten.
In 2014 besloot Pressler met het motto ‘It’s a genuine mission to fulfil the task of recording the complete Mozart sonatas’ aan een integrale opname van de achttien sonate en aanpalende stukken. De eerste twee resultaten daarvan zijn nu beschikbaar.
Tot de reeds vastgelegde werken behoren een paar van de bekendste en beste.sonates: KV 331 met het Turkse rondo, de duistere, gepassionneerde KV 457 met de daaraan gekoppelde Fantasie KV 457 en KV 570 met zijn bovenzinnelijke adagio en de opwindende op één na laatste KV 576.
Dan blijkt vervolgens dat Pressler nog over een verrassende vingervaardigheid beschikt en voor behoorlijk gave verklankingen zorgt, al kan hij het niet meer geheel opnemen tegen András Schiff (Decca) en Mitsuko Uchida (Philips). Maar wat belangrijker is: de ervaring en de wijsheid plus - inderdaad - de betrokkenheid en de blijmoedigheid van zijn pianistiek.
Typisch een voorbeeld naar de Engelse kasteelheer die op de vraag waarom zijn gazons er zo prachtig uitzien antwoordt: “Eenvoudig wekelijk maaien en dat vierhonderd jaar lang’. Zo heeft Pressler waarschijnlijk vijfentachtig jaar zijn pianospel dagelijks bijgehouden. Bewonderenswaardig en benijdenswaardig om zo als uitvoerend musicus oud te worden.