CD Recensies

MAHLER: KLAGENDE LIED, DAS, MEISTER

Mahler: Das klagende Lied. Simone Schneider (s), Tanja Ariane Baumgartner (ms), Torsten Kerl (t) en Adrian Eröd (b) met de Wiener Singakademie en het Weens Omroeporkest o.l.v. Cornelius Meister. Capriccio C 5316 (60’29”). 2016

 

Das Klagende Lied is een cantate voor vier solisten, koor en orkest als toonzetting van een stel eigen gedichten uit 1880 van Mahler die zijn gebaseerd op een volksverhaal over een broedermoord. Het werk lijkt haast te gecompliceerd voor een twintigjarige componist, ‘waarin hij zichzelf als Mahler herkende’, zoals hij ooit opmerkte.

Afgezien van een paar liederen en een deel van een pianokwartet vernietigde hij alles wat aan dit werk voorafging. In 1893 herzag hij het werk en schrapte hij het eerste deel omdat hij vond dat het voor de verhaallijn overbodig was, maar gelukkig is dat eerste deel in ere hersteld, hoewel het in sommige opnamen wordt weggelaten.

In februari 2016 werd in een cd recensie aandacht besteed aan vijf opnamen van Mahlers Klagende Lied. Daarbij kwam de uitgaven van Chailly (Decca 425.719-2) en Van Zweden (Quattro Live QL 2007-01) als de meest aanbevelenswaardige naar voren, hoewel ook Tilson Thomas (Avie 821936-0017-2) erg imponeerde.

Gelukkig biedt Cornelius Meister ook de volledige drie delen. ‘Waldmärchen’, ’Der Spielmann’ en ‘ Hochzeitsstück’ en komt tot heel goede resultaten. In plaats van de gangbare mezzo liet Chailly de stem van de vermoorde broer door een jongenssopraan zingen, miet horen we normaal Tanja Ariane Baumgartner.

Zij en Simone Schneider te midden van de ook goede manlijke solisten drukken een fraai stempel op deze vertolking. Ook het koor is erg goed, alleen het orkest kan zich niet geheel meten met die uit Amsterdam en San Francisco, maar groot zijn de onderlinge verschillen niet. Op Decca klinkt in de finale het orkest achter het podium dat de bruiloft weergeeft wat suggestiever.