Machaut: Messe de Nostre Dame e.a. Tempête o.l.v. Simon-Pierre Bestion. Alpha ALPHA 261 (82’29”). 2016
Machaut: Messe de nostre dame e.a.. Weens vocaal consort. Klanglogo KL 1412(65’ 29”). 2017
De Messe de nostre dame van Guillaume de Machaut is vooral interessant omdat het de eerste mis blijkt te zijm di in zijn geheel is gecomponeerd. Opvallend bij Machaut is ook dat hij zich heel bewust was van zijn rol in de muziekgeschiedenis. Dat blijkt uit zijn gelukkig bewaarde handschriften, waarin ook ruim tweehonderdvijftig lyrische- en vijftien verhalende gedichten plus commentaren op eigen werk een plaatsje vonden.
Een Vergelijkende Discografie over de mis werd in 2016 geplaatst, sindsdien kwamen deze twee opnamen daarbij.
Het bijzondere van de uitvoering door Bestion is dat hij in het programma Azahar de mis in vier delen opsplitst en omringd door delen uit Alfonso el Sabio’s Cantigas, Stravinsky’s Mis en Ohana’s Cantigas. Met het accent op Stravinsky. Deze Fransen beweren niet ten onrechte dat het werk van Stravinssky is voortgekomen uit dat van Machaut. Maar aan dies Mis voor koor W. 87 uit 1948 komen ook tien blazers te pas en Bestion neemt daarom de vrijheid om ook Machaut daarvan te voorzien. Puristen zullen daarvan gruwen, maar voor een keer klinkt het best fraai en rijk van klank. Ernstiger is dat het credo werd weggelaten. Dat kon er ook beslist niet meer bij op de ruim 82 minuten durende schijf. Alleen: waarom dan geen ander fragment weggelaten?
De Weners doen iets dergelijks met toevoegingen, maar dan met Ave Maria’s van Gallus, Dufay, Palestrina, Des Prés, het Stabat mater van Iribarren, het Magnificat quarti toni van De la Rue, Marianske ave van Michna en Salve regina van Victoria.
Dit in 2001 gevormde Weens Vocaal consort is een a cappella kwintet dat bestaat uit Elke Pürgsaller (s), Cornelia Sonnleithner (a), Martin Jan Stepanek (t), Michael Stelzhammer (b) en Christoph Chlastak-Coreth (bs) en komt vanzelf tot een kleinschalige vertolking met slechts één stem per partij. Dat is best in lijn met de hedendaagse opvattingen over dergelijke muziek. De mix van stijlen en componisten doet wat gewild aan en maakt het de uitvoerenden niet makkelijker. Het geheel eindigt dan ook wat in goede bedoelingen en wordt niet echt met succes bekroond.
Feitelijk blijft alles bij de aanbevelingen uit de Vergelijking: Schmelzer (Glossa GCDP 32110), Summerly (Naxos 8.553833) en Guerber (Alpha ALPHA 132).