Mignone: Walsen voor solofagot nr. 1-16. Frans Robert Berkhout. Et’cetera KTC 1591 (51’51”). 2017
Voorzien van mooie mooie titels als ‘Aquella Modinha que o Villa não escreveu’, ‘Apanhei-te Meu Fagothino’ en ‘A boa pascoa vocè, Devos!’ schreef de Brazilaanse componist Francisco Mignone (1897-1986) zestien maximaal viereneenhalve minuut lange, maar meestal zowat de helft kortere walsjes voor een alleenstaande fagot.
We mogen niet vergeten dat Brazilië een lange en mooie muziektraditie heeft. Mignone werd echter weliswaar in São Paulo geboren, maar was van Italiaanse afkomst en studeerde vijf jaar in Milaan.
Duidelijk is dat hij best oorspronkelijke muziek schreef al liggen ook invloeden van Respighi en Ginastera voor de hand en is de schaduw van Villa-Lobos niet ver uit de buurt. Toch gaat het om leuke, vlotte miniatuurtjes met een behoorlijk oorspronkelijke inslag en een licht Zuid-Amerikaans aroma. Ideaal materiaal voor toegiften.
De componist heeft ook grootschaliger orkestwerken als Festa des igrejas, de Sinfonia tropical en Maracatu de chico rei (Neschling, BIS CD 1420) en twee reeksen walsen voor piano, de Valsas chôro en de Valsas de esquina (Worms, Zefir ZEF 9634) op zijn naam.