Mahler: Das Lied von der Erde. Roberto Saccà (t) en Stephen Gadd (b) met het Bambergs symfonie orkest o.l.v. Jonathan Nott. Tudor 7202 (61’28”). 2016
Zonder veel tamtam maakte Jonathan Nott in Bamberg een Mahlerserie die wat aan de aandacht ontsnapte. Wat ik ervan hoorde bezit een goede, maar geenszins uitzonderlijke kwaliteit. Dat was ook niet te verwachten.
Een dergelijke kwalificatie geldt ook voor dit Lied von Erde. Van orkestzijde zijn er zelfs best heel mooie momenten, zoals de hoorns aan het bein en de hobosoli in Der Einsame im Herbst en Der Abschied. Ook op de Duitse tenor Roberto Saccà valt weinig aan te merken. Knap hoe hij zich staande houdt in zijn veeleisende soli.
De teleurstelling doet zijn intrede zodra de Engelse bariton Stephen Gadd aan het woord komt en nuchter zakelijk gezongen bijdragen die te expressieloos zijn zingt wat hem fataal wordt in het nauwelijks ontroerende Der Abschied. Hoe het wel kan en hoort laat haast niemand bter horen dan Christa Ludwig bij Klemperer (EMI 747.231-2).In de Vergelijkende Discografie uit 20… werden de andere opties voor een bezetting met alleen manlijke solisten genoemd: drie daarvan zijn met Fischer-Dieskau, eerst met Murray Dickie (EMI 762.707-2), daarna met Fritz Wunderlich (Classic Options CO 3515) en tot slot met James King (Decca 466.381-2). En dan was er de uitgave met Hampson en Peter Seiffert (EMI 556.200-2). Die zijn alle vier te prefereren. Wie dus niet voor Ludwig, Wunderlich en Klemperer kiest, maar alleen mannenstemmen wenst te horen kan kiezen tussen de persoonlijke voorkeurs zangers.