MONTEVERDI: SELVA MORALE E SPIRITUALE (GED.), HERAS-CASADO

Monteverdi: ‘Dixit Dominus II’, ‘Confitebor tibi Domine II’, ‘Confessore 1’. ‘O cieci’.’Jubilet tota civitas’. ‘Salve regina (Salve Jesu mater misericordiae)’, ‘Laudate pueri I’, ‘Confessor II (Himnus comune confessorum; Ut queant laxis)’, ‘Crucifixus’, ‘Et resurrexit’, ‘Et iterum venturus est’, ‘Voi ch’ascoltate in rime sparse il suono’, ‘Salve regina (Salve mi Jesu)’, ‘Magnificat I’ uit Selva morale e spirituale. Balthasar Neumann koor en -ensemble o.l.v. Pablo Heras-Casado. Harmonia Mundi HMM 90.2355 (58’22”). 2017

In het jaar 2017, waarin de vierhonderdvijftigste verjaardag van Monteverdi wordt gevierd, is deze cd met gedeelten uit Selva morale e spirituale welkom. Het gaat om fragmenten uit de gewijde muziek die Monteverdi in Venetië schreef en die in 1641, twee jaar voor zijn dood, werden gepubliceerd. Het betreft een opsomming van alles wat hij tot stand had gebracht als maestro di cappella van de St.Marcus basiliek in een periode waarin de oude orde van de Hoogrenaissance met muziek van Palestrina geleidelijk plaats maakte voor de Vroegbarok. Monteverdi benutte het expressieve potentieel van de nieuwe muziektaal meteen in zijn liturgische stukken.

Dat proces kan goed worden gevolgd in deze selectie van gezangen, motetten, misdelen, psalmen en madrigalen waarin de theaterwereld van de componist nooit ver weg is.

De vertolking door het Balthasar Neumann ensemble onder de veelbelovende Spaanse dirigent Pablo Heras-Casado registreert al die veranderingen van stijl en benadering met scrupuleuze zorg en levendige verklankingen; ook de begeleiding s keurig verzorgd.

Deze uitgave is een handige oplossing voor wie het werk niet volledig wil - bijvoorbeeld van Cantus Cölln en Concerto Palatino o.l.v. Konrad Junghänel (Harmonia Mundi HMC 90.1718/20) - hebben.