CD Recensies

MAHLER: SYMFONIE NR. 5, ROTH

Mahler: Symfonie nr. 5 in cis. Gürzenich orkest Keulen o.l.v. François-Xavier Roth. Harmonia Mundi HMM 90.5285 (70’42”). 2017

 

De Vijfde bestaat uit vijf delen waarvan het eerste en derde thematisch zijn verbonden.Ze flankeren een massief centraal scherzo. De opening is een zwaarmoedige dodendans, terwijl het tweede del wel trist is, maar tegen het eind toch een glimp van triomf laat horen.

Aangezien met het ook als zelfstandig deel bekende adagietto nu ziet als een liefdesverklaring voor Alma (die hij vooraf in november ontmoette), wordt het tegenwoordig - ook door Roth - teerder en vloeiender uitgevoerd dan vroeger.

In de finale schuilt een drukke contrapuntiek die uitmondt in een volledige doorbraak van van de triomf die aan het eind van ht tweede deel al wordt aangekondigd.

Van Roth bestaat een opname van Mahlers Symfonie nr. 1 met het SWR symfonie orkest Baden-Baden en Freiburg (Hännsler 93.294) uit 2011. Die had een heel goede pers. Intussen is hij eerste dirigent geworden van het Keulse Gürzenich orkest dat onder leiding van Mahler zelf 18 oktober 1904 de première van de vijfde symfonie verzorgde.

Wie anno 1915 nog een symfonie van Mahler opneemt, zoals Roth, moet daarvoor een goede reden hebben behalve dat zijn orkest ooit de wereldpremière gaf. Die blijkt de geïnspireerde Roth te hebben. Hij zorgt voor een gave en evenwichtige verklanking waarin hij het werk op onoverdreven wijze tracht te plaatsen in de traditie van de symfonische traditie van Beethoven, Schubert en Brahms met vermijding van interpretatieve excessen. Een gezonde Mahler die men liefst moet vergelijken met wat Fischer (Channel Classics CCS SA 34213), Jansons (RCO Live 08007), Abbado (DG437.789-2) hiervan eerder niveaubepalend lieten horen.