Mozart: Pianoconcerten nr. 21 in d KV 466 en 25 in C KV 503. Martha Argerich met het Orchestra Mozart o.l.v. Claudio Abbado. DG 479.1033 (61’44”). 2013
Deze, in maart 2013 tijdens het Paasfestival in Luzern gemaakte opname documenteert de eerste samenwerking van Argerich en Abbado sinds tien jaar met de Burleske van R. Strauss (Sony SK 52565) uit 1992, de Pianoconcerten van Ravel en nr. 3 van Prokofiev (DG 415.062-2) uit 1994 en Beethovens Pianoconcerten nr. 2 en 4 (DG 477.5026) uit 2004.
Bij de inzet van nr. 26 zorgt Abbado voor grandeur, Argerich voor subtiele spiritualiteit. Aardig dat ze de cadens van haar leraar Friedrich Gulda gebruikt.
De vertolking van concert nr. 20 is er eentje van dramatisch kamermuziek gehalte met een licht theatrale inslag Pas in Beethovens eigen cadens grijpt Argerich diep in de tasten. Verder is ook veel sprake van verfijning zoals in het serene, rustige middendeel, maar de finale eindigt weer krachtig.
Bijzonder mooi is hoe de pianiste in beide werken steeds haar toucher wisselt en aanpast.
Voor de sluitende, maar ook heel verfijnde begeleiding past de grootste waardering. Na zulke onschatbare prachtoptredens waarin elke noot telt en solist en dirigent zichzelf lijken te overtreffen, is er even geen ruimte voor vergelijkingen.