Mayr: Miserere in g; Litaniae Laurentanae in g. Jaewon Yun (s), Theresa Holzhauser (a), Robert Sellier (t) Jens Hamann (bs) met het het Simon Mayr koor, leden van het koor van de Beierse Staatsopera, Concerto de Bassus c.q. Andrea Lauren Brown (s), Theresa Holzhauser (a), Markus Schäfer (t), Virgil Mischok (bs) met het Simon Mayr koor, leden van het koor van de Beierse Staatsopera en I virtuosi Italiani o.l.v. Franz Hauk. Naxos 8.573782 (57’45”). 2014
Deze voortzetting van de reeks opnamen met werken van Simon Mayr (1763-1838) door Franz Hauk biedt twee fijne cd premières. Eerder verschenen de ‘cantate opera’ Il sogno di Partenope (Naxos 8.573236), het Requiem (Naxos 8.573419/20), Jacob a Labano fugiens (Naxos 8.573237), de Mis in c (Guild GMCD 7231), Samuele (Naxos 8.572721/2),Gioas (Naxos 8.572710/11), Il sagrifizio di Jeffe (Naxos 8.572719/20), Amore non soffre opposizioni (Naxos 8.660361/2), Concerten (Naxos 8.570927) en het Te Deum (Naxos 8.570926).
Is het niet mooi dat nadat de afgelopen decennia uit alle hoeken en gaten nog onbekende componisten en werken uit de barok en het classicisme te voorschijn zijn gekomen, nog nieuwe ontdekkingen van veelal hoogwaardig materiaal mogelijk is?
Iemand als Simon Mayer was nagenoeg onbekend, ook op cd, totdat Hauk en Naxos zich voor hem inzetten. Mayr was geboren in Beieren en vestigde zich in Italië, waar hij begon gewijde muziek te schrijven maar later vooral opera’s componeerde (in totaal meer dan zeventig). Hij bracht een fusie tot stand tussen het classicisme van Haydn en Mozart enerzijds en de lyrische achttiende eeuwse Italiaanse stijl.
Wie dat alles (of gedeelten ervan) heeft gehoord, kan niet anders dan onder de indruk zijn van de kwaliteit van deze muziek. De opname van het Miserere (de boetepsalm van David) en de Litaniae Laurentanae (de litanie van Loretto) vormt daarop geen uitzondering. De solisten mogen met lof worden overladen, de koorzang is heel mooi en dat geldt ook voor de inbreng van beide instrumentale ensembles.