Messiaen: Préludes nr. 1-8; Debussy: Préludes boek 2, nr. 1-12. Célimène Daudet. NoMadMusic NMM 046 (78’21”). 2017
Célimène Daudet speelt Messiaens vroegst gepubliceerde werk, de nog Debussy-achtige Préludes die hij in 1928/9 schreef terwijl hij nog bij Dukas op het Parijs’ conservatorium studeerde. Het idioom van de werken is aan de droge kant, maar de pianiste speelt ze niet alleen accuraat, maar geeft er ook muzikale betekenis aan.
Van Messiaens acht Préludes hadden we al wel de beschikking over twee prachtopnamen van Pierre-Laurent Aimard (DG 477.745-2) en Gloria Cheng (Harmonia Mundi HMU 90.7578). Ook de Franse pianiste Célimène Daudet, die in 2010 een opname maakte onder de titel A tribute to Bach met werken van Busoni, Mendelssohn, Franck/Bauer en Liszt (Arion ARN 68820) weet een mooie verbinding te maken met Debussy in een misschien wat onverwachte koppeling met het tweede boek van diens Préludes.
Daarvan speelt ze de twaalf deeltjes van het tweede boek en treedt ze in de gedachten van de componist: “Alleen componisten hebben toegang tot de poëzie van nacht en daag, van aarde en hemel, om hun sfeer te herscheppen en hun machtige kloppen binnen een ritmisch kader te plaatsen”.
Wie deze combinatie werken aanstaat, kan rustig met deze cd in zee gaan.