CD Recensies

MESSIAEN: BANQUET CÉLESTE, LE; LA NATIVITÉ DU SEIGNEUR; L'ASCENSION; LE CORPS GLORIEUX, PRESTON

Messiaen: Banquet  céleste, Le; La nativité du Seigneur; L’ascension; Le corps glorieux. Simon Preston. Decca 482.4917 (2 cd’s, 2u. 18’30”). 1962/9

 

Nu de in de jaren zestig op Argo een Decca lp’s verschenen opnamen van vier belangrijke orgelwerken van Messiaen keurig gedigitaliseerd en geremasterd opnieuw zijn uitgebracht, is dat best aanleiding om er aandacht aan te besteden.

Met zijn gevoel voor karakter en sfeer, zijn ritmische beheersing en zijn briljante manier van registreren. Als hij dit had gehoord, had de componist kunnen uitroepen ‘C’est vraiment parfait!’. 

La nativité du Seigneur is een van Messiaen mooiste en ontroerendste werken met negen delen die alle haast hypnotiserend zijn door hun sfeervolle commentaar op de geboorte van Christus.  Le banquet céleste is een vroeg werk uit 1928, vervuld van een intens religieus gevoel. Le corps glorieux laat de kracht van karaktertekening duidelijk horen.

Het vierdelige L’ascension is geïnspireerd door religieuze teksten waarin bij toerbeurt ook vreugd volle manier de majesteit van Christus en de sereniteit van de hemel wordt en bezongen. 

Hoewel Preston deze muziek goed in zijn greep heeft, wekken zijn vertolkingen geen statisch gevoel. Dat zo’n rijk kleurenpalet wordt ontwikkeld helpt ook.

Het is misschien interessant Preston te vergelijken met de eigen orgelopnamen van de componist op het Cavaillé-Coll orgel van de Parijse Sainte Trinité (EMI 767.400-2 (4 cd’s) uit 1956.