CD Recensies

MARTIN: MÄRCHEN VON ASCHENBRÖDEL, DAS (Geactualiseerd)

Martin: Das Märchen von Aschenbrödel. Clémence Tilquin (s., Assepoester), David Hernandez Anfruns (b., prins, heraut), Vardouhi Khatchatrian (schoonmoeder, fee), Alexandra Hewson (ms., jaloerse stiefzus) met het orkest van de Muziekhogeschool Genève o.l.v. Gábor Takács-Nagy. Claves 50-1202 (68’07”). 2010

 

In 1941 schreef Frank Martin de balletmuziek Das Märchen vom Aschenbrödel dat een jaar later in Bazel in première ging. Het werk moet succes hebben gehad, maar werd daarna pas in 2010 nogmaals opgevoerd in Genève.

Van die gelegenheid werd wat later gebruikgemaakt voor deze opname. Het gaat om een compact stuk in drie aktes op een scenario en Duitse tekst van Eva-Marie Kreis die het gegeven van Grimm goe volgt, inclusief de nogal gruwelijke scène waarin de stiefdochters hun voeten mutileren om maar in het gouden schoentje te kunnen passen.

Veel van de deels gezongen, deels gesproken tekst is rechtstreeks aan Grimm ontleend. De enige toevoeging betreft een fee die Assepoester te hulp komt op een cruciaal moment.

De in gedifferentieerde stijl geschreven muziek past ideaal bij de handeling. Zo gaat Assepoester vergezeld van een weemoedige hobo, de fee van een etherische fluit, de stiefzusters van een ordinaire saxofoon en de schoonmoeder van een gewichtigdoende trombone. Als geheel is het ballet inventief georkestreerd. Het werk eindigt met een extatische mini apotheose.

De zangers karakteriseren hun rollen goed en de jonge musici van de Geneefse muziekhogeschool zetten hun beste beentje voor om een succes. Van dit project te maken.