CD Recensies

MAHLER: SYMFONIEËN NR. 1-9, ABBADO

Mahler: Symfonieën nr. 1-9. Nr. 1 in D, Berlijns filharmonisch orkest, nr. 2 in c ‘Auferstehung’ met Eteri Gvazava (s), Anna Larsson (a), Orféon Donostiarra koor en Luzern festival orkest, nr. 3 in d met Anna Larsson (a), het Londens symfonie- en Birmingham Symfonie orkestkoor en het Berlijns filharmonisch orkest, nr. 4 in G met Renée Fleming en het Berlijns filharmonisch orkest, nr. 5 in cis, 6 in a, ’Tragische’, 7 in e met het Berlijns filharmonisch orkest, nr. 8 in Es ’Symfonie der Tausend’ met Cheryl Studer (s), Sylvia McNair (s), Anne Sofie von Otter (a), Rosemarie Lang (ms), Peter Seiffert (t), Bryn Terfel (b), Jan-Hendriks Rootering (bs) het Tölzer jongenskoor, het Praags filharmonisch koor, het Berlijns Omroepkoor en het Berlijns filharmonisch orkest en nr. 9 in D met het Berlijns filharmonisch orkest. Alles o.l.v. Claudio Abbado. DG 479.3204 (11 cd’s, 11u. 17’53”). 1989/2005 

 

Veel Mahler liefhebbers zullen intussen wel zijn voorzien van diens negen symfonieën in afzonderlijke opnamen of samen in een album met of zonder het Adagio en Purgatorio (en voltooiingen) van Symfonie nr. 10.

Sinds zijn eerste Mahleropname heeft Claudio Abbado zich een van de beste gidsen in dit repertoire getoond. In 1985 begon hij in Wenen aan het eind van de cyclus met nr. 9 in het Adagio uit nr. 10 (DG 423.564-2).

Dat Adagio zat wel in de verder identieke box DG 447.023-2) met 12 cd’s. Abbado begon parallel begin jaren ’80 in Chicago aan Mahler met de Symfonieen nr. 1 (DG 400.033-2), 5 (474.169-2) en 7 (DG 413.773-2). 

Maar hier gaat het om zijn latere, nog indringender  en soms nog beter klinkende uitvoeringen. Men hoeft het niet op elk moment helemaal eens te zijn met zijn opvatting om te erkennen dat er met eenzelfde kritisch-strenge opvatting beoordeeld geen beter alternatief is.

Zo’n voortreffelijk geheel is echt een koopje wanneer het op Amazon voor €51,75 wordt aangeboden.