Machaut: Fortune’s child. Gais et jolis B.35; Douiz amis, oy mon compleint B// 6’; Dame, je weil endurer V. 9; Trop plus est bele/Biaute paree/je ne sui mie M. 20; Douce dame, tant com vivray R. 20; Dou mal qui m’a longuement V. 8; Comment puet on R. 11; Dame, vostre doulz viaire V. 17; He, Mors, com tu es haïe/Fine Armour, qui me vint navrer/Quare non sum mortuus M. 3; Dame, mon cuer emportés V. 29; Riches d’amour et mendians B. 5; Helas! pour quoy/Corde mesto/Libera me M. 12; Puis que ma dolour agree V. 7; Honte, paour, doublante B. 25. Orlando Consort. Hyperion CDA 68195 (60’40”). 2016
Guillaume de Machaut (ca. 1500-1577) staat tussen twee tradities in. Hij was de laatste grote componist van enkelvoudige, vrije melodieën in de traditie van de trouvères en een van de eerste die in de nieuwe polyfonie en ritmische stijl van de Ars nova componeerde.
In zijn jeugd diende Machaut aan het hof van Jean, koning van Bohemen en hertog van Luxemburg en hij volgde de politieke avonturen van zijn vorst in diverse delen van Europa. Kort voordat Jean in 1536 werd gedood in de slag bij Grécy werd hij kanunnik van de kathedraal in Reims waar hij de rest van zijn leven sleet.
Machauts composities weerspiegelen de gewijde en seculiere aspecten van zijn leven - hij schreef een aantal Latijnse werken, maar ook Franstalige stukken. Van zijn seculiere liederen had de ballade zijn voorkeur. Hij schreef er 42. De poëtische vorm van de ballade bestond meestal it drie strofen, waarbij de laatste twee telkens als refrein werden herhaald.
Machaut schreef elke strofe in de muzikale vorm A (regels 1-3), A (regels 4-6) en B (regels 7-8). Op één uitzondering na zijn alle ballades van Machaut polyfoon wat meteen zijn technische vakmanschap aantoont.
Het uit Matthew Venner (ct), Mark Dobell (yt), Angus Smith (t) en Donald Greig (b) bestaande Orlando Consort nam 14 van die ballades op. Eerder al maakte het Machaut opnamen met de titels Songs from Le voir dit (Hyperion CDA 67727), The rose, the lily & the whortleberry: Medieval gardens (Harmonia Mundi HMU 90.7398) en Food, wine & song: Music and feasting in Renaissance Europe (Harmonia Mundi HMU 90.7314).
Naast een oude opname van David Munrow (Virgin 561.284-2) die de hoofdmelodie liet zingen en de lagere delen door authentieke instrumenten liet begeleiden zijn de levendige, stijlbewuste uitvoeringen van het Britse Orlando consort het beste wat op cd op dit gebied ter beschikking staat.