Mysliveček: Vioolconcerten in D, E en A; Symfonieën nr. 2 in A Ouverture en 44 in Es. Leila Schayegh met Collegium 1704 o.l.v. Václav Luks. Accent ACC 24336 (73’35”). 2017
Mysliveček: Symfonieën nr. 26 in C, 27 in A, 28 in F, 29 in D, 30 in Es en 31 in G. London Mozart players o.l.v. Matthias Bamert. Chandos CHAN 10203 (60’27”). 2003
Toen hij midden twintig was verliet Josef Mysliveček zijn geboortestad Praag in 1763 en vestigde hij zich in Italië waar hij niet alleen een 45-tal symfonieën en 8 vioolconcerten schreef, maar ook veel kamermuziek en bijna 30 opera’s.
Hij behoorde tot de meer bijzondere tijdgenoten van Mozart en werd bekend door een aantal opnamen, onder andere van Valentin Zhuk die met dirigent Jeroen Weierink in 2007 al een uitgave had verzorgd van een paar symfonieën en vioolconcerten (ARS FCD 368.414).
Maar er is natuurlijk veel meer. De Vioolconcerten en Symfonieën waar het bij dit tweetal cd’s om gaat, zijn in traditionele vorm, maar wat ze onderscheidt van veel dertien-in-het-dozijn overige werken uit die periode, zijn de levendigheid en de gedenkwaardigheid van deel na deel dankzij een muziek die geen moment routineus klinkt.
De Symfonieën hebben een eenvoudige bezetting van strijkorkest met twee hobo’s en twee hoorns waarin soms vooral die hoornpartijen opvallen.
De Vioolconcerten werden in 1772 in Londen uitgegeven en waren bedoeld voor een in het buitenland levende Britse edelman Earl Cowper.
Beide cd’s laten frisse, alerte verklankingen horen en zijn sfeervol opgenomen.