Monteverdi: Lettera amorosa. Madrigalen ‘Se i languidi miel aguardi (Lettera amorosa); ‘Ohimè, dovè il mio ben’; ‘Perché se m’odiavi’;’Ohimè ch’io cado’; Quarto scherzo delle ariose vaghezze; ‘Lasciatemi morire’ uit Arianna; ‘Dispressata regina’ uit L’incoronazione di Poppea; ‘Et è pur dunque vero’ uit Scherzi musicali; ‘Dal mio permesso amato’ uit l’Orfeo; ‘Non havea Febo ancora’ uit Madrigali guerrieri et amorosi; Voglio di vita uscir. Mariana Flores (s) met de Cappella Mediterránea o.l.v. Leonardo García Alarcón. Ricercar RIC 390 (65’20”). 2017
Met al mooie bijdragen van Falvetti (Ambronay AMY 026), Frescobaldi (Ricercar RIC 300), Böhm en leden van de Bach familie (Ricercar RIC 323) en Cavalli (Ricercar RIC 359) op haar naam, is het niet verwonderlijk dat zij nu met een opname komt waarin ze aan de hand van aria’s uit madrigalen, de scherzi en de opera a voce solo de diverse kanten van Monteverdi belicht.
Bekende fragmenten als de Klacht van Arianna, het enige dat van de opera over is, zowel als het onbekendere Voglio da vita uscir komen aan de beurt. De diverse ‘ohimès’ krijgen een heel bijzondere, wisselende sfeer. Hoeveel warmer van toon dan de ook in een inhoudelijk vergelijkbaar programma van de op andere wijze bijzondere Emma Kirkby (Hyperion CDA 66106) zingt ze dat zich in ruim vier minuten voltrekkende Voglio.
Flores wordt mooi gesteund door de overige zangers van de Cappella Mediterránea, die zich goed thuis voelen in dit idioom.
Wie daar nog niet zo vertrouwd mee is, vindt hier een ideale introductie daarop.