CD Recensies

MOZART: GRABMUSIK; BASTIEN UND BASTIENNE

Mozart: Grabmusik KV. 42 (35a); Bastien und Bastienne KV. 50 (46b). Anna Lucia Richter (s., Engel, Bastienne), Jacques Imbrailo (b., Seele), Alessandro Fisher (t., Bastien) en Darren Jeffery (bs., Colas) met The Mozartists o.l.v. Ian Page. Signum SIGCD 0547 (66’24”). 2018

 

Met zijn ensemble The Mozartists heeft de Britse dirigent en artistiek directeur van Classical Opera de meeste opera’s van Mozart opgevoerd, maar op cd concentreert hij zich op de jeugdwerken. Zo maakte hij eerder mooie opnamen van Die Schuldigkeit des ersten Gebots KV. 35 (Signum SIGCD 343), Mitridate, rè di Ponto KV 87 (Signum SIGCD 400) en Il re pastore KV. 208 (Signum SIGCD 433).

Nu zijn twee werken van de elf- en twaalfjarige Mozart aan de beurt. Grabmusik verdient nauwelijks de naam opera wat het is eerder een cantate waarin een gekwelde ziel door een engel wordt getroost. Het verhaal gaat dat dit werk het resultaat is van een door een Salzburgse prins opgezette test of Mozart inderdaad de aan hem toegeschreven muziek had geschreven. Daarom slot hij hem een week op met de tekst van Grabmusik en werd daarna overtuigd met een geslaagd manuscript.

Een jaar later volgde zonder dwang de herderlijke opera Bastien und Bastienne voor een huiselijke privé opvoering die al meer vlees op zijn botten heeft en die de belofte inhoudt van veel meer komend moois, vooral in de duetten. 

Ian Page koos de oorspronkelijke versie van deze werken uit respectievelijk 17767 en 1768 en beschikt over een goed ensemble met ‘oude instrumenten’ dat de muziek serieus op eigen termen speelt en onderweg veel schoonheid ontwikkelt.

Ook de zangers zijn volledig aan boord met Anna Lucia Richter als troostende engel en verliefde Bastienne, Jacques Imbrailo als hulpbehoevende ziel, Alessandro Fisher als gedurfde Bastien en Darren Jeffery als regelende Colas.

Feitelijk zijn er momenteel van deze twee werken geen betere uitgaven en de andere opnamen van Page zijn eveneens zeer de moeite.