Mahler: Symfonie nr. 6 in a, Tragische. Musica Aeterna o.l.v. Teodor Currentzis. Sony 19075-82295-2 (84’18”). 2016
Vanaf het moment dat hij de Symfonie nr. 14 van Shostakovitch opnam (Alpha 159, 378) zorgt de in 1972 geboren Grieks-Russische Teodor Currentzis vanuit het Siberische Perm voor aangenaam verrassende opnamen. Denk ook aan zijn Da Ponte opera’s van Mozart en de Symfonie nr. 6 van Tchaikovsky (Sony 88985-40435-2) uit 2015.
Dat hij dus ook Mahler VI goed in zijn greep zou kunnen hebben, is niet onmogelijk. Hij begint het werk met dreunde basnoten die vooruitlopen op de heftige gevoelsuitbarstingen die volgen. Gaat wat volgt lijken op de emotionele vertolking van Bernstein (Sony M3K 42199) of de wat opgejutte van Norrington (Hänssler 93.244)?
In ieder geval geeft hij het werk met grote precisie vorm en toont zijn orkest met meesterlijke blazers die voortdurend circulair lijken adem te halen een bijzondere allure. Als gevolg van Mahlers oorspronkelijke idee plaatst hij het langzame deel als derde en kiest hij in de finale voor twee in plaats van drie mokerslagen.
Zijn interpretatie is kleurrijk, al had dat nog mooier kunnen blijken als de opname minder galm had gehad. Daardoor klinken soms hoornsoli wat vaag. Ook de koebellen lijken eerder uit de Himalaya dan uit de Oostenrijkse Alpen te komen. Daarentegen klinkt de celesta als in een solorol.