MASSENET, NAVARRAISE, LA

Massenet: La Navarraise. Aleksandra Kurzak (s., Anita), Roberto Alagna (t., Araquil), George Andguladze (bs., Garrido), Brian Kontes ( Remigio) e.a. met het New Yorks Koorensembe en -Operaorkest o.l.v. Alberto Veronesi. Warner 2956-605704-2 (43’51”). 2017

Massenets La Navarraise is als ‘épisode lyrique’ in twee aktes een kruising tussen Carmen en Cavalleria rusticana met ook iets van Il tabarro. Om haar bruidsschat te verwerven voordat ze met haar geliefde trouwt, gaat de onverschrokken heldin door de vijandelijke linies van de Carlistische oorlog en doodt ze goed betaald de directe tegenstander van de royalistische generaal.

Na een misverstand volgt de held haar, maar raakt dodelijk gewond. Uit wanhoop wordt de heldin daarna waanzinnig. Een heel verhaal voor zo’n korte opera. Maar het pleit voor Massenets talent als componist dat het resultaat zo overtuigend is want de partituur zit vol prachtige, sfeervolle effecten.

De componist had oorspronkelijk voor Anita een zware Carmenachtige stem in gedachten, maar ook Aleksandra Kurzak toont zich geschikt voor de titelrol met het voordeel dat ze een behoorlijk goed hoog register ter beschikking heeft en zo voor een goede uitbeelding zorgt. Roberto Alagna is een karakteristieke, uit volle bost zingende Araquil en ook de andere rollen zijn naar behoren bezet. Alberto Veronesi dirigeert de opera met een goed gevoel voor sfeer en grandeur en laat horen hoe goed dit werk is voor huiselijk gebruik. De enige geduchte concurrent blijft Henry Lewis die over Marilyn Horne en Placido Domingo beschikte (RCA 74321-50167-2).