CD Recensies

MAMLOK: DIVERSE WERKEN

Mamlok: Sintra; Polyphony nr. 1; Wild flowers; Der Andreasgarten; Sculpture nr. 1; Love songs of two pigeons; Gitaarintermezzi nr. 1-5; Bagatellen voor strijkkwsartet nr. 1 en 2; From my garden; Suite voor viool en piano; Sonar trajectory. Claire Chase (fl), Dave Eggar (vc), Allen Blustine (klar), David Bowlin (v), Rebecca Jo Loeb (ms), Tara Helen O’Connor (fl), June Han (hrp), Garrick Ohlsson (p), Daniel Lippel (git), Daedalus  kwartet, Jacob Greenberg (p). Bridge 9293 (62’02”). 2009

 

De Duits-Amerikaanse componiste Ursula Mamlok (1923-2016) had zo gepast in het rijtje ‘Entartete Musik’ van Decca. Ze componeerde een zestigtal werken voor kleine, grotere en grote ensembles, vocale muziek en werkjes voor kinderen en het cd label Bridge ontfermde zich daar vrij grondig over. Dit is  deel 2 van een volledige opname van haar werken. Deel 1 verscheen op Bridge 9291 (2 cd’s), deel 3 op Bridge 9360, deel 4 op Bridge 9361 en deel 5 op Bridge 9457.

Mamlok ontvluchtte Nazi-Duitsland meteen in 1933 en vestigde zich in New York waar ze een belangrijke rol speelde in de avant-garde muziekwereld en aan de Manhattan school of music werkzaam was. Tot haar docenten behoorden Ernst Krenek, Stephan Wolpe en Roger Sessions

Tot haar bekendste werken behoren een Hoboconcert (Heinz Holliger, op Brigde 9291, voor wie ze ook in 1968 de vijf Capriccio’s voor hobo en piano schreef, Bridge 9360), de liederencyclus Der Andreasgarten op tekst van haar echtgenoot Dwight Mamlok, Stray birds voor vocalist, fluit en cello op teksten van Tagore en Sintra voor altfluit en cello. 

Zes van de hier vastgelegde werken dateren uit de jaren zestig. Het vroegste is  de Suite voor viool en piano met duidelijk atonale achtergrond; Sculpture voor piano heeft daarna iets van de Klavierstücke van Stockhausen.

Bij Sonar trajectory gaat het om ietwat verouderd klinkende tapemusic. Interessanter is de relatief lange vioolsolo van From my garden uit 1983. Wild flowers is een energiek, maar redelijk toegankelijk stuk. In het korte Love song for 2 pigeons voor piano dat Mamlok voor haar man schreef, horen we iets van Villa-Lobos en Leo Brouwer. Het allertoegankelijkst zijn echter de 5 Intermezzi voor gitaar.

Het mooiste werk op deze uitgave is en blijft echter Der Andreasgarten voor mezzosopraan, fluit en harp op een Duitse tekst als lofzang op de de natuurlijke microkosmos van haar Californische tuin waarin beginnend en eindigend met Sprechstimme een oude boom, ochtenddauw, een kolibrie, een libelle, de middagzon en duiven bij de sluimerende Andreas langskomen.

Het is lang niet alles makkelijke muziek, maar dankzij door de bank genomen goede uitvoeringen wel de moeite van een nadere kennismaking waard.