MAHLER: REVELGE - LIEDEREN UIT DES KNABEN WUNDERHORN E.A.

Mahler: Revelge - liederen uit Des Knaben Wunderhorn. Esther Kuiper (ms), Sven Weyens (b) en Maurice Lammerts van Bueren (p). Zefir ZEF 9660 (62’44”). 2018

In 1899 publiceerde Mahler de eerste aflevering van twaalf liederen voor Des Knaben Wunderhorn en voegde daar in twee tranches nog negen aan toe. Esther Kuiper en Sven Weynens maakten daaruit een selectie die bestaat uit ‘Der Schildwache Nachtlied’, ‘Revelge’, ‘Das irdische Leben’, ‘Wo die schönen Trompeten blasen’, ‘Des Antonius von Padua Fischpredigt’, ‘Urlicht’, ‘Lob des hohen Verstandd’ en ‘Aus! Aus!’ en voegde daar ‘Wenn mein Schatz Hochzeit mach’t uit de Lieder eines fahrenden Gesellen en ‘Zu Strassburg auf der Schanz’, ‘Scheiden und meiden’, ‘Nicht wiedersehen!’ uit Lieder und Gesänge aan toe om tot een totaal van twaalf liederen te komen.

Het is hun debuut cd en die heeft in zoverre meteen iets verrassends. Esther Kuiper begon namelijk als jazzzangeres, maar liet zich omscholen en coachen tot klassiek zangeres en won als zodanig enige prijzen. Met haar warme, diepe mezzo lijkt ze een belangrijke aanwinst onder de jonge Nederlandse zangers en voor bas-bariton Sven Weijens, tot nu toe vooral een vrij anonieme cellist uit het Residentie orkest geldt hetzelfde. Over beiden is meer te ervaren op hun websites.

In de Vergelijkende Discografie uit 2015 is te zien hoezeer versies met orkestbegeleiding domineren en van die met twee zangers en piano nauwelijks of geen alternatieven bestaan behalve die van Diana Damrau, Iván Paley en Stephan Matthias Lademann (Telos TLS 1001) die ze in 2003 alle 24 opnamen. Nog los van de moedige en goede prestaties van beide vocalisten en in de inlevende, beeldend suggestieve begeleidingen door Maurice Lammerts van Bueren is dat een aanbeveling waard.