Mozart: Pianoconcert nr. 20 in d KV. 466; Pianosonates nr. 3 in Bes KV. 281 en 12 in F KV. 332. Seong-Jin Cho met het Europees kamerorkest o.l.v. Yannick Nézet-Séguin. DG 483.552-2 (63’46”). 2018
Van de Koreaanse pianist Seong-Jin Cho hoorden we voor het eerst toen hij in 2015 in Warschau als 21-jarige het zeventiende Chopinconcours had gewonnen. Dat werd direct gedocumenteerd met een aan deze componist gewijd recital (Narodowy Instytut Fryderika Chopina NIFCCD 625), spoedig gevolgd door een dito (DG 479.533-2).
Nu krijgt hij de mogelijkheid om zijn grote kunnen te tonen in een Mozartprogramma, dat - enigszins afwijkend van de normale gang van zaken - een bekend Pianoconcert combineert met twee Pianosonates.
In de sotto voce opening van het Pianoconcert wordt een spanning opgebouwd naar het d-klein drama dat evenzeer wordt opgeroepen door een verfijnde suggestie. - de eerste inzet van de piano met een raadselachtig nieuw thema - als door bliksemschichten en tumultueuze uitbarstingen.
De eenvoudige lyriek in Bes van hert middendeel zorgt voor het gewenste contrast, evenals het vol spanning klimmende thema van het slotrondo. Maar de coup de théâtre is bewaard voor de coda. De toonaard d-klein wijkt voor D-groot, sombere stemmingen maken plaats voor een al even onpeilbare vrolijkheid die opwekkend is.
Dat alles gaat men beter, bewuster ervaren in deze vertolking, ook dankzij de begeleiding waarin Nézet-Séguin net als de pianist voor een ideaal evenwicht zorgt tussen theater en pure muziek, drama en rust. Deze interpretatie ‘ensceneert’ dat alles op natuurlijke wijze.