CD Recensies

MOZART: KLARINETCONCERT, ARIA'S, WEVERBERGH

Mozart: Klarinetconcert in A KV 622; ‘Non più di flori’ en ‘Parto, ma tu ben mio’ uit La clemenza di Tito KV. 621; Concertaria Vado, ma dove? KV. 583; Van Maldere: Sinfonia voor strijkorkest in D op. 5/1. Vlad Weverbergh (kl) en Coline Dutileul (ms) met het Terra Nova Collective o.l.v. Vlad Weverbergh. Et’cetera KTC 1627 (57’50”). 2018

 

In de aan Mozarts Klarinetconcert gewijde Vergelijkende Discografie uit 2013 komt ook een aantal op de ‘oude’ en de ’nieuwe’ bassethoorn ter sprake. Daaraan wordt nu een nieuwe toegevoegd in dit door Belgen uitvoerde programma.

Behalve een uitstekende klarinettist is Vlad Weverbergh ook de oprichter van het Terra Nova Collective en hij koos voor deze opname van het Klarinetconcert net als o.a. Sabine Meyer (EMI 557.128-2) en Martin Fröst (BIS SACD 1263) voor de bassethoorn met in het laag een twee tonen groter bereik.

Dat instrument, maar nu bespeeld door Garcia Mata komt ook te pas aan de  mooi door Coline Dutileul gezongen opera aria ‘Parto, ma tu ben mio’, terwijl Lisa Shklyaver met de nog zeldzamer bassethoorn aanwezig is in de concertaria ’Non più di fiori’. 

Aardig is ook dat een plaatsje is ingeruimd voor een van de symfonietjes van de Brusselaar Pieter van Maldere (1729 - 1768). Deze kreeg zijn opleiding in de kapel van prins Karel van Lotharingen en werd daar concertmeester van. Hij werkte later in Dublin en Parijs en Mozart moet hem hebben gekend. Meer van zijn driedelige Symfonieën uit op. 4 en 5 zijn te vinden in uitvoeringen van de Academy of ancient music o.l.v. Philip Bral (Et’cetera KTC 4036).

De begeleiding is toevertrouwd aan een klein, op ‘oude instrumenten’ spelend ensemble dat dit heterogene programma mede tot een groot genoegen maakt.